Mitä on ansaittu media? Täydellinen määritelmä ja 5 kultaista vinkkiä yli 20 vuoden kokemuksella

Haluaisitko, että toimittaja kiinnostuisi sinusta tai yrityksestäsi ja pääsisit uutisiin? Se on mahdollista vain, jos tiedät tarpeeksi toimittajan työstä ja ymmärrät mistä ansaitussa mediassa on kysymys.

Olen ollut yli 20 vuotta suomalaisissa kärkipään medioissa (esim. Alma Media, Mediatalo Keskisuomalainen, KL-Kustannus) tekemässä juttuja ja julkaisupäätöksiä esimerkiksi päätoimittajan ja lehtiryhmän johtajan rooleissa. Käydään tässä tekstissä läpi, mitä ansaittu media on ja mitkä 5 tärkeää faktaa tietämällä moninkertaistat omat mahdollisuutesi mennä mediassa läpi.

Ansaittu media ja medianäkyvyys on aito vaikuttamisen keino, johon luotetaan

Ansaittu media ja strateginen mediaviestintä ovat nykyisin hyvin yleisiä strategisia yritysten ja organisaatioiden käyttämiä markkinointi- ja viestintätaktiikoita.

Jotkut erittäin suuret yritykset käyttävät mediaviestinnän ja PR:n tekemiseen jopa 25 miljardia dollaria! (Lähde: Digital PR statistics 2024)

Markkinan myös uskotaan kasvavan tulevaisuudessa, mikä ei ole ihme: Medioiden voima on suuri ja niihin myös luotetaan lähteinä enemmän kuin esimerkiksi sosiaalisiin medioihin ja yksittäisiin vaikuttajiin (Suomessa 75% aikuisväestöstä luottaa näkemiinsä uutisiin, Lähde: Media-alan tutkimussäätiö 17.6.2024)

Mitä on ansaittu media?

Ansaitulla medialla tarkoitetaan sellaista näkyvyyttä mediassa, joka on normaalia median journalistista sisältöä. Se eroaa ostetusta mediasta siten, ettei mediatila maksa yritykselle rahaa.

Media on johdettu sanana latinan kielestä. Sen kantasana medium tarkoittaa julkisuutta. Median tehtävänä on välittää merkityksellistä tietoa omille lukijoilleen.

Pidempi termi tälle käsitteelle on ansaittu medianäkyvyys, joka tarkoittaa täsmälleen samaa asiaa. PR eli englanniksi public relations (vapaasti kääntäen ”julkiset suhteet”) eroaa ansaitusta mediasta siten, että se merkitsee laajemmassa kontekstissa kaikkien julkisten suhteiden hoitamista. Ansaitussa mediassa puhutaan medioiden parista ansaitusta huomionarvosta.

  • Lainatusta mediasta ansaittu media eroaa siten, ettet varsinaisesti lainaa mediaa toimituksellisesta sisällöstä, sillä päätökset sisällöstä eivät ole sinun käsissäsi.

Journalistin ohjeissa sanotaan yksiselitteisesti, ettei media saa luovuttaa päätöksentekoa sisällöistä median ulkopuolisille tahoille.

  • Oma media on sellainen julkaisualusta, jonka julkaisupäätökset ja hallinnointi on periaatteellisesti omissa käsissäsi. Esimerkiksi verkkosivusi on sellainen, mutta sosiaalisen median kanavasi ei. Somekanavaa voidaan kutsua lainatuksi mediaksi.

Olen johtanut uutisten tekemistä kymmenen vuotta ja kirjoittanut satoja juttuja yrityksistä, joilla on ollut kiinnostavaa kerrottavaa edustamani uutismedian lukijoiden näkökulmasta.

Huomasin työssäni myös, että tuhannet suomalaiset yritykset haluavat päästä uutisiin joka viikko. Toiset onnistuvat ja toiset eivät.

Miksi se on niin? Ovatko jotkut yrittäjät vain toimittajille parempia kavereita vai ovatko he vain sinnikkäämpiä? No eivät toki.

Saat ansaittua medianäkyvyyttä helpommin, kun tiedät ja hallitset nämä 5 faktaa

Keräsin tähän 5 tosiasiaa, jotka ymmärtämällä parannat uutisten läpimenomahdollisuuksia huomattavasti:

1. Toimittajilla on kiire

Jos lähetät tiedotteita sähköpostilla, saat todennäköisimmin vastaukseksi syvän hiljaisuuden. Miksi?

Siksi, että toimittaja ei hörpi kynä korvan takana kahvia ja odota, että juuri sinun tiedotteesi kilahtaa hänen sähköpostiinsa.

Tiedotteita ja yhteydenottoja tulvii yhden aamupäivän aikana toimituksiin jopa satoja ja niiden joukosta on hyvin vaikeaa nähdä uutista.

  • 121 toimittajan kyselytutkimusotoksen vastauksista ilmenee, että resurssien puute on yksi merkitsevimmistä toimittajien huolenaiheista uutisten teossas (Lähde: State of media Finland, 2023)

Uutisten tekeminen on hyvin nopeatempoista työtä. Toimittaja etsii helmeä heinäsuovasta. Siksi kiinnostavimman asian on oltava näkyvillä heti ensimmäisenä.

Tästä samasta syystä esimerkiksi tiedotteiden massapostitukset mediatiedotustyökaluilla eivät ole tehokas tapa päästä uutisiin.

2. Ahkeruutta ei palkita

Toimittajien pommittaminen tiedotteilla päivittäin ei ole toimiva konsti. Päinvastoin – se jopa ärsyttää.

Toimittajat eivät ota uutisaiheiksi ahkerimmin tiedotteita kirjoittavia yrityksiä, vaan niiden yritysten tarjoamia ideoita, joilla on lukijoiden kannalta oikeasti jotain merkittävää sanottavaa.

Läpimenoon tarvitaan vain yksi, hyvin kirjoitettu tiedote, jonka osoite on oikea.

Siksi esimerkiksi oma palveluni LÄPILYÖNTI nojautuu henkilökohtaisuuteen.

3. Media välittää lukijastaan – ei strategioistasi

Liikevaihto ja strategia ovat yrityksien mielestä kiinnostavia juttuja, mutta toimittajille täysin arvotonta tietoa. Toimittajat välittävät tietoa lukijoilleen, jotka lukevat juttuja.

He ovat kirjoituksistaan vastuussa vain ja ainoastaan lukijoilleen.

4. Medialla on maine ja eettiset ohjeet

Toimittaja noudattaa journalistin ohjeita ja JSN valvoo toimittajien tekemää työtä.

Suomalaiset luottavat tutkitusti eniten perinteisten medioiden uutisiin ja tällä hetkellä yksi suurimmista kotimaisen median toimittajien huolenaiheista on luottamuksen ja uskottavuuden pysyminen oman yleisönsä silmissä

Toimittajat eivät riko eettisiä ohjeita tai riskeeraa edustamansa median suhdetta lukijaan vain siksi, että joku tuntee päätoimittajan ja yrityksesi on suuri ilmoitusasiakas uutismedialle.

5. Toimittajat eivät halua kuulla markkinointihumppaa

Toimitusväki on täysin allerginen hissipuheille. Uutisosastot eivät auta yrityksiä markkinoinnissa. Sitä varten medioilla on olemassa oma mediamyynti.

Toimittaja haluaa kuulla totuuden tarjoamastasi uutisesta. Kaikki faktat tarkastetaan, koska uutisen on oltava totta.

Kun asioit uutismedioiden kanssa, huijaamisen tai salailun tielle ei kannata lähteä. Leimaudut nopeasti epäluotettavaksi. Suhteen jälleenrakentaminen on hyvin pitkä tie.

KULTAINEN NEUVO: AUTA TOIMITTAJAA – MUTTA ÄLÄ ODOTA VASTAPALVELUKSIA

Toimittajilla on koko ajan paljon kirjoitettavaa. He ovat sisällöntuotannon huippuammattilaisia. Kaikkien uutisten menestystä seurataan tarkasti.

Toimittajat ovat kiitollisia kaikista vinkeistä, joita he saavat. Mutta he eivät koe olevansa kenellekään kiitollisuuden velassa.  

Olen usein kuullut väittämän, että yritykset eivät olisi toimittajien mielestä kiinnostavia. Se ei pidä alkuunkaan paikkaansa. Yrityksillä on suuri yhteiskunnallinen merkitys ja kaikki lukijoille tärkeät ja kiinnostavat uutiset ovat toimituksiin lämpimästi tervetulleita.

Esimerkiksi asiakkaani TE3 Mobility Oy:n kehittämän älykepin onnistunut rahoituskampanja oli poikkeuksellinen uutinen, joka julkaistiin Kauppalehdessä lähes välittömästi, kun olimme toimitukseen yhteydessä ja tiedote oli kirjoitettu hyvin.

LOPUKSI: KUKA VOI LUVATA SINULLE UUTISEN MEDIAAN?

Yksiselitteinen ja tyhjentävä vastaus: Ei kukaan. Maapallolta ei löydy sellaista henkilöä, joka voi vannoa median kirjoittavan juuri siitä, mistä haluat puhua. Päätösvalta on yksin medialla.

Hyvällä etukäteisvalmistelulla voidaan kuitenkin varmistaa, että läpimenomahdollisuudet paranevat huomattavasti.

Vaikka oma onnistumisprosenttini asiakkaiden kanssa on reilusti yli 90% kaikista toimeksiannoista, minäkään en voi luvata suoraan läpimenoa.

Näistä syistä, viestintäpalveluideni LÄPILYÖNTI-palvelukonsepti pohjautuukin poikkeukselliseen takuuseen, jota et varmasti löydä mistään muualta. Palvelu onkin täysin riskitön, koska minulle ei makseta yrittämisestä, vaan julkaistusta uutisesta.

Toivon, että pystyin avaamaan sinulle hyödyllisellä tavalla, miten ansaittu media toimii ja osaat jatkossa toimia hieman paremmin toimittajien ja medioiden kanssa.

Haluaisitko, että autan sinua pääsemään uutisiin? Tutustu tästä LÄPILYÖNTI-palveluun

Posted in