
Ansaittu media
Ansaitse näkyvyytesi - myydään juttusi mediaan!
Tuhannet suomalaiset yritykset haluavat olla uutisissa joka viikko. Toiset onnistuvat ja toiset eivät. Miksi?
Media on latinaa. Sen kantasana medium tarkoittaa julkisuutta. Media välittää tietoa, kun tiedät mistä pitää välittää ensin.
Olen Jarkko. Puhun ”toimittajaa” 10 vuoden päätoimittajakokemuksella. Minä autan sinua.
Ansaitsemme mediaa helpommin, kun hallitsemme 5 faktaa:
1.
Toimittajalla on kiire
Perinteinen kaava on, että yritys tiedottaa mediaa sähköpostilla. Sitten seuraa hiljaisuus. Miksi?
Siksi, että toimittaja ei hörpi kynä korvan takana kahvia ja odota, että tiedote kilahtaa hänen sähköpostiinsa.
Tiedotteita tulvii päivässä satoja ja niiden joukosta on hyvin vaikeaa nähdä uutista.
2.
Ahkeruutta ei palkita
Tiedotteiden päivittäinen lähettäminen ei ole toimiva konsti. Päinvastoin - se ärsyttää.
Toimittaja ei tuumaa 72. tiedotteen kohdalla, että ”Olkoon menneeksi. Palkitaan kova yritys ja laitetaan juttu lehteen”.
Läpimenoon tarvitaan tasan yksi tiedote, jonka laatu on kunnossa.
3.
Media välittää - mutta kenestä?
Liikevaihto ja strategia ovat yrityksen mielestä kiinnostavia juttuja, mutta toimittajalle täysin arvotonta tietoa.
Toimittaja välittää tietoa yleisölleen, jotka lukevat juttuja. Miksi yleisön pitäisi välittää?
4.
Medialla on maine ja eettiset ohjeet
Toimittaja noudattaa journalistin ohjeita. Median itsesääntelyelin Julkisen Sanan Neuvosto valvoo toimittajien työtä. Perinteistä mediaa tilataan, siitä maksetaan ja sitä seurataan siksi, että siihen luotetaan.
Toimittaja ei riko pelisääntöjä ja riskeeraa suhdetta yleisöön siksi, että jonkun tuttu niin pyytää.
5.
Journalisti ei puhu "mainostoimistoa"
Toimitusväki on täysin allerginen hissipuheille. Markkinointi ei kuulu uutisosastolle. Sitä varten medioilla on olemassa mediamyynti.
Autetaan toimittajaa työssään
Juuri näkemäsi 5 kohtaa ovat olleet jokapäiväistä elämääni pitkään. Toimittajana en kaivannut koskaan enempää ruuhkaa työpöydälleni. Enkä mainospuheita.
Halusin päästä mahdollisimman helpolla ja kuulla ympäröivän elämämme kannalta kiinnostavia asioita.
Kun on ollut johtamassa uutisten tekoa, on jo kohtuullisen hyvä käsitys siitä, miten uutisia tehdään ja miten ne saavat alkunsa.
Tarvitset läpimenoon ihmisen, joka
Tuntee arjen.
Osaa samaa kieltä.
Uskaltaa tarjota henkilökohtaisesti idean medialle.
”Halusimme kertoa mediassa onnistuneesta rahoituskampanjastamme ja näkyä sijoittajille sekä samalla omille asiakkaillemme.
Tuotimme tekstin, josta Jarkko osasi poimia oikean näkökulman median ja kohderyhmän kannalta. Hän myös levitti henkilökohtaisesti sanomaa medioille ja omalle verkostolleen.
Ensimmäiset toimittajat ottivat yhteyttä minuuteissa. Jarkon kanssa työskentely on vaivatonta, eikä se vie yrityksen omia resursseja.”
Ari Laakkonen, toimitusjohtaja/TE3 Oy


Mitä ansaittu media maksaa?
Läpilyönti-paketti sisältää kaikki työvaiheet - alkukeskustelusta kontaktointiin.
Sinä kerrot idean – minä hoidan loput.
Paketin hinta on vain 4340e +alv + provisio
(Vertailun vuoksi - koko sivun mainos ”Hesarissa” maksaa halvimmillaankin 8583e. Ja se on mainos.)
Kiinnostuitko?
Ennen kuin tilaat palvelun, sinun on vielä hyvä tietää yksi asia:
Kukaan maapallolla ei voi luvata sinulle uutista. Päätäntävalta on aina yksin medialla.
Etukäteisvalmistelulla ja alussa tehtävällä seulonnalla kuitenkin varmistetaan, että läpimenomahdollisuutemme paranevat huomattavasti.
