JOHTOKESKUS™ - Mediaviestintä ja mediasuhteiden hallinta yli 20 vuoden kokemuksella

 

Tuplataanko teidänkin medianäkyvyytenne vuodessa? Johtokeskus on jatkuva mediaviestintä ja mediasuhteiden hallinta yrityksellesi, kun tavoittelette systemaattisesti oman alanne ajatusjohtajuutta

Mitkä näistä ominaisuuksista kuvaavat yritystänne?

 

1. Haluamme kasvaa

2. Haluamme olla alan muutosvoima ja ajatusjohtaja

3. Uskallamme sanoa, ottaa kantaa ja tuoda uusia ajatuksia

4. Haluamme näkyä mediassa jatkuvasti

 

Jos vastasit yhdenkin kuvauksen kohdalla "kyllä", kannattaa jatkaa lukemista.

Mediaviestintä kasvattaa mainettanne jatkuvalla näkyvyydellä

Mitä tunnetumpi yritys, sitä enemmän sillä on yleensä asiakkaita, myyntiä, yhteistyökumppaneita, sijoittajia, potentiaalisia työntekijöitä jopa ostajaehdokkaita.

Ostettu media voi tuoda teille tunnettuutta, mutta vielä tehokkaampaa on päästä jutun aiheeksi lehtiin, radioon, televisioon, blogeihin.

Median voima piilee uskottavuudessa, jota lainaamalla mikä tahansa yritys voi nousta oman alansa tai alueensa kärkihevoseksi. Sellainen ei kuitenkaan tapahdu kertalaakista.

Yksi juttu tai pr-kampanja isossa mediassa voi tuoda yritykselle paljonkin hyvää nyt tai hieman myöhemmin.

Tiedän tämän yli 20 vuoden päätoimittaja- ja toimituskokemuksesta.

Nykyisin viestintäyrittäjän roolissa olen auttanut kymmeniä asiakkaita saamaan mediahuomiota myös yksittäisten kampanjoiden kautta.

"Kokonaisuuden hallinta on selkeä Viestintävahvistimen etu. Meillä olisi mennyt paljon aikaa, jos olisimme hoitaneet yhteydet haastateltaviin ja toimituksiin itse ja luoneet mediasuhteita" - Anne Sivula, communications strategist, Gofore Oyj -

Kenelle johtokeskus on tarkoitettu?

Johtokeskus on ulkoistettu mediaviestintä yrityksellesi, kun haluat säännöllisesti median kanssa työskentelevän ripeän, pienen viestintätoimiston avuksesi ilman kankeaa paperin pyöritystä.

Jos nimittäin yrityksesi haluaa tosissaan oman alansa vaikuttajaksi, tarvitsette jatkuvaa ansaittua medianäkyvyyttä.

Jatkuva medianäkyvyys saavutetaan vain jatkuvalla mediatyöllä.

Tiedämme miten mediaan pääsee ja kerromme sen teille yli 20 vuoden kokemuksella

Tiimistämme löytyy vuosien ja taas vuosien kokemus toimittajan työstä, mutta mikä vieläkin tärkeämpää: Uutispäällikön ja päätoimittajan tehtävistä.

He ovat rooleissaan ne tärkeimmät portinvartijat, jotka päättävät mitä julkaistaan ja mitä ei.

Siksi me tiedämme millaiset tiedotteet, jutut, kommentit ja muut sisällöt menevät mediassa läpi ja etenkin miten se käytännössä tapahtuu.

Tiedämme myös, miten yrityksesi saadaan mediaan tasaisen varmasti pitkin vuotta.

Tämän kaiken tiedon ja osaamisen pohjalta olemme kehittäneet systeemin, joka toimii takuuvarmasti.

Aivan kuten paperitehtaan prosessi tuottaa selluloosasta pakkauskartonkia, strateginen viestintä on prosessi, joka tuottaa yrityksellesi mediaviestintää ja ansaittua medianäkyvyyttä jatkuvana virtana.

Tämän prosessin nimi on Viestintävahvistimen Johtokeskus™.

Mihin haluatte päästä vuodessa?

Johtokeskus-palvelun jatkuva mediaviestintä lähtee tavoitteistanne eli:

 

  1. Millaista huomiota haluatte saada?
  2. Mitä haluatte näkyvyydellä saavuttaa?
  3. Paljonko olette valmiita siihen satsaamaan?

 

Näiden kysymysten päälle rakennamme suunnitelman ja tavoitteet vuoden mittaiselle jaksolle.

Siis konkreettisin numeroin montako juttua, paljonko silmäpareja ja kuinka usein halutaan tavoittaa.

Suunnitelman ja tavoitteiden jatkuva seuranta varmistaa, että viestinne pysyy samanlaisena tilanteesta toiseen ja näkyvyyttä tavoitellaan oikeilla tavoilla oikeissa kanavissa.

Haetaan ja löydetään iskun paikkoja

Jatkuvan medianäkyvyyden ytimessä on herkeämätön seuranta. Täytyy tietää, mistä puhutaan ja missä puhutaan. Yksittäisillä tiedotteilla pystytään toisinaan luomaan puheenaiheita, mutta nopeimmin mediatilaa saa tarttumalla ajankohtaisuuksiin. Siis osallistumalla keskusteluun.

Media ei lepää enää koskaan. Sisältöä tuotetaan hervottomat määrät joka päivä. Jos seuranta on tauolla viikon, kuukauden tai jopa pidempään, menetetään monta tilaisuutta hypätä mukaan keskusteluun.

Kun tiedämme mihin asioihin haluatte keskittyä ja mitkä teemat haluatte yhdistää brändiinne, me pystymme kaivamaan iskun paikat esiin. Teemme sen vuosien mediakokemuksen ja ammattilaistason seurantatyökalujen avulla.

Jatkuvan seurannan myötä myös orastavat kriisit huomataan hyvissä ajoin. Silloin ne pystytään luultavasti pitämään aisoissa nopealla reagoinnilla ja vältetään isot negatiiviset otsikot.

Kun nähdään mihin kannattaa iskeä, jää jäljelle enää parhaan työkalun valinta – otetaanko vasara, kirves, hakku vai kenties moukari. Johtokeskus™ auttaa luonnollisesti siinäkin.

Tarjoamme dataa, koska se on tärkeää niin teille, meille kuin medialle

Yleisön koko ei missään tapauksessa ratkaise kaikkea. Oleellista on saavuttaa teidän kannaltanne juuri oikeat ihmiset. Silti mittaamme huolellisesti kaikkea yrityksesi näkyvyyteen liittyvää niin omissa kanavissa – siis somessa, blogissa, YouTubessa – kuin tiedotusvälineissä.

Toimitukset kaikkialla maailmassa seuraavat tarkasti dataa ja siksi myös meidän täytyy olla hereillä. Yleisömäärät ovatkin keskeisessä osassa säännöllistä raporttia, jonka saat Johtokeskuksesta.

Toki täytyy muistaa myös se, että data alkaa kertoa totuuksia vasta ajan mittaan. Yhden viikon numeroilla ei tee mitään, kokonaisen vuoden luvut ovat kultaakin arvokkaammat.

Näin Johtokeskus™-palvelun mediaviestintä etenee ja toimii

  • Aug 28, 2024

    1. Työ alkaa paikannuksella

    Siis missä yrityksenne on nyt medianäkvyyden suhteen.

  • Aug 28, 2024

    2. Seuraavaksi määritellään minne halutaan päästä

    Lupauksemme on tuplata medianäkyvyytenne vuodessa, mutta rehellisyyden nimissä haluamme enemmän.

    Listaamme siis yhdessä tavoitteet sille, kuinka paljon erilaisia mediaosumia tavoitellaan ja mihin medioihin erityisesti tähdätään.

    Tässä yhteydessä kaivamme myös heti esiin iskunpaikkoja. Siis millä teemoilla ja aiheilla teillä olisi parhaat mahdollisuudet saavuttaa näkyvyyttä.

    Tavoitteiden asettamisessa huomioimme nykytilanteen lisäksi käytettävissä olevat resurssit. Suomeksi sanottuna siis budjettinne sisällön tuottamiseen.

    Tässä yhteydessä teemme myös kattavan avainsanatutkimuksen ja listaamme seurattavat asiasanat sekä yritykset ja muut tahot.

    Kahden ensimmäisen vaiheen läpikäyntiin varataan aikaa 3–4 viikkoa.

  • Aug 28, 2024

    3. Mahdollisimman pian käynnistämme Johtokeskuksen ytimen: mediaseurannan

    Yleensä seuranta pystytään aloittamaan jo viikon kuluessa yhteistyön aloittamisesta.

    Käytämme alan laadukkaimpia työkaluja, jotta mikään tilaisuus ei valuisi läpi sormien.

    Seuraamme myös omia kanavianne, siis nettisivujanne ja sosiaalisen median kanavianne. Ihan vain omaksi parhaaksenne.

  • Aug 28, 2024

    4. Raportoimme kerran viikossa, joka toinen viikko tai kerran kuukaudessa

    Toimitamme teille yksityiskohtaisen raportin mediaseurannan tuloksista valitsemanne palvelutason aikataulun mukaisesti. Lisäksi käymme yhdessä raportin asiat läpi sinun tai valitsemasi henkilöiden kanssa 20 minuutin verkkopalaverissa.

     

    Raportista selviää:

    • Omien toimien tulokset
    • Tilanne suhteessa tavoitteisiin
    • Mistä alalla nyt puhutaan
    • Kolme konkreettista sisältöehdotusta ja arvioi niiden hyödyllisyydestä tavoitteisiin nähden. Arvioimme myös kiireellisyyden, eli miten nopeasti tilaisuuteen pitäisi tarttua
    • Pinnan alla kuplivat asiat, jotka olisi syytä huomioida viestinnässä
    • Varoitus, jos on ilmennyt jotakin akuuttia, johon pitäisi reagoida nopeasti
    • Mahdolliset ehdotukset seurannan päivittämiseksi
  • Aug 28, 2024

    5. Tarkistetaan suunta ja tavoitteet neljännesvuosittain

    Kolmen kuukauden välein sovimme palaverin, jossa tarkistamme suunnan ja vauhdin sekä sen, onko suuntaa tarpeen päivittää.

  • Aug 28, 2024

    6. Tuotamme tarpeelliset sisällöt erillisellä laskutuksella

    Aina, kun päätämme yhdessä mihin saumaan tartutaan, tuotamme sisällöt ja jakelemme ne sovitusti. Nämä toimenpiteet laskutamme erikseen. Johtokeskus™-asiakkaana sisällöntuotanto on teille huomattavasti edullisempaa kuin mitä laskutamme muilta asiakkailtamme. Halutessanne voitte toteuttaa sisällöt myös itse.

    Tämä palvelu ei sisällä käytännön toteutuksia, koska etukäteen ei kannata hirttäytyä minkäänlaiseen julkaisuaikatauluun. Teidän ei kannata maksaa turhasta sisällöstä emmekä me halua sellaista tuottaa.

    Sen sijaan, kun sauma tulee, silloin täytyy pystyä iskemään kunnolla kiinni. Säästetään siksi pelimerkit mieluummin niihin tilanteisiin.

  • Aug 28, 2024

    7. Ollaan yhteydessä HETI, kun pitää

    Koko palvelukauden ajan käytössämme on ”punainen puhelin”. Jos siis ilmenee jokin akuutti asia, johon täytyy reagoida heti, soitamme saman tien.

    Puhelin toimii tietenkin myös toiseen suuntana. Sinä voit soittaa aina, kun jotakin kiireellistä ilmenee.

  • Aug 28, 2024

    8. Olemme käytettävissä myös kiireettömämmin

    Aina, kun teillä tulee firman sisällä idea aiheesta, jota voitaisiin mediaan tarjota, käydään asia läpi yhdessä. Meillä on vankka kokemus siitä, millaisia aiheita ja millaisella kulmalla toimittajille kannattaa tarjota.

    Toimimme myös pallotteluseinänä kaikelle viestinnän mietinnöille.

Kenelle Johtokeskus™ sopii ja ei sovi

Jokainen yritys haluaa ”palstatilaa” mahdollisimman paljon ja jatkuvasti. Ihan kaikille tämä palvelumme ei kuitenkaan sovellu.

Johtokeskus™ on täydellinen ratkaisu yritykselle, joka

  • Haluaa kasvaa ja joka haluaa olla muutosvoima omalla alallaan
  • Uskaltaa linjata ja sanoa ääneen huomiotakin herättäviä asioita
  • On valmis tekemään nopeasti päätöksiä mediatoimien suhteen
  • On valmis satsaamaan vähintäänkin kohtuullisesti medianäkyvyyden saavuttamiseen
  • Haluaa toimia avoimesti ja läpinäkyvästi, siis puhua totta niin medialle kuin asiakkaille

Palveluamme ei puolestaan kannata harkita,
jos

  • Haluatte pelata mahdollisimman varman päälle median kanssa
  • Haluatte säilyttää alanne status quon
  • Ette halua kasvaa
  • Päätöksentekonne on hidasta ja jokainen mediatoimi vaatii useamman henkilön hyväksynnän
  • Ette ole valmiita satsaamaan rahaa medianäkyvyyteen
  • Haluatte kaunistella toimintaanne suuren yleisön suuntaan

Puolet per kuukausi, loput tuloksista

 

Seuranta ja iskun paikkojen hakeminen on kohtalaisen aikaa vievää puuhaa ja erityisesti se vaatii osaamista.

Olemme kuitenkin niin varmoja prosessimme tehosta, että sidomme puolet palvelun hinnasta tuloksiin.

Johtokeskus™-projekti on aina lähtökohtaisesti vuoden mittainen projekti ja lupaamme tuplata medianäkyvyytenne sen aikana.

Työn edetessä veloitamme puolet palvelun hinnasta kuukausimaksuina. Jos yhdessä asettamamme tavoite täyttyy, laskutamme toisen puolikkaan.

Jos tulosta ei tule, ei tule myöskään lisälaskua.

Voit valita kolmesta eri tasosta omaan tilanteeseesi parhaiten sopivan.

Ero löytyy seurannan ja raportoinnin tiiviydestä:

Kevyimmässä paketissa saat raportin kerran kuukaudessa. Järeimmässä pidämme sinut ajan tasalla joka viikko.

Paketti Rivakka Reipas Rento
Perushinta 3340 €/kk 2340 €/kk 1940 €/kk
Sinä maksat 1670 €/kk 1170 €/kk 970 €/kk
Jos näkyvyyden vuositavoite toteutuu 20 040 € 14 040 € 11 640 €

Jos haluatte nousta oman alanne muutosvoimaksi ja ajatusjohtajayritykseksi, mediaviestintä ja jatkuva medianäkyvyys ovat oikeat ratkaisut.

Viestintävahvistimen Johtokeskus™ tarjoaa parhaan väylän sen saavuttamiseksi.

Varaa aika kalenteristani! Sovitaan alkupalaveri ja päätetään yhdessä kuinka paljon näkyvyyttä lähdemme teille hakemaan.