Vaikuttajaviestintä toi yli 20 oikeaa mediaosumaa puolen vuoden aikana - Viestintävahvistin ja Kravat rakensivat Kustoksen viestinnän pikavauhtia

 

Tehokas vaikuttajaviestintä vaatii nopeutta ja reagointikykyä. Inhouse-yritysten yhteistyöjärjestö lähti vuosien takamatkalta, mutta onnistui nostamaan tunnettuuttaan nopeasti ja viemään viestinsä päättäjille.

Julkishallinnon palvelukumppanit – Kustos ry oli vuoden 2022 kesällä viestinnällisesti lirissä.

 

Inhouse-yhtiöiden vaikuttamisverkosto oli aloittanut vaikuttamistyön, mutta vastassa oli organisaatioita, joilla oli etumatkaa jo vuosia.

 

Kustoksen silloinen puheenjohtaja, Istekki ry:n toimitusjohtaja Lasse Koskivuori oli saanut Viestintävahvistimen Jarkko Ambrusinilta kylmätekstiviestin, jossa Jarkko tiedusteli, olisiko Istekillä halua kuulla, miten Viestintävahvistin voisi auttaa Istekkiä mediaviestinnässä.

 

”Haluan, sopisiko ensi viikon tiistaina klo 13?”, Lasse vastasi.

 

Kokeneena konkarina Lasse yhdisti nopeasti asioita ja hän ehdottikin, että keskustelisimme Kustos ry:n tilanteesta.

 

Kustoksen tarpeet olivat moninaiset. Toisaalta Kustos kaipasi viestinnän kirkastamista, toisaalta vaikuttamista poliittisiin päättäjiin.

 

Viestintävahvistimen Jarkko oivalsi heti alussa, että projektiin kaivataan myös vahvaa vaikuttajaviestinnän osaamista ja verkostoja. Hän nappasi projektiin mukaan Kravat Oy:n kokeneen konkarin Jan Erolan.

 

Viestintävahvistimen ja Kustoksen yhteistyö alkoi syksyllä 2022. Ensimmäiseksi Kustokselle piti määrittää ja jalostaa ydinviestit.

”Kustoksen ydin saatiin kirkastetuksi nopeasti” - Vaikuttajaviestinnän ydinviestit iskuun

 

Ensimmäisen työpajan jälkeen tapahtui silmin nähtävä muutos: Kustoksen avainhenkilöiden ilmeet kirkastuivat, kun vuosien epämääräiset keskustelut muuttuivat konkreettisiksi teeseiksi ja toimintasuunnitelmaksi yhdessä päivässä.

 

"Siinä hetkessä tunsimme vihdoin, että meillä on selkeä suunta ja työkalut vaikuttaa tilanteeseen. Olimme aiemmin pyörineet abstraktien keskustelujen kehässä, mutta nyt meillä oli käsissämme jotain konkreettista", Kustoksen toiminnanjohtaja Päivi Pitkänen kuvailee käännekohtaa.

 

Pitkänen muistaa, että ero edelliseen yhteistyökumppaniin oli kuin yöllä ja päivällä.

 

"Edellinen kumppani yritti tehdä meidän kanssamme vastaavaa projektia, mutta eiväthän he saaneet meistä mitään irti. Kun te tulitte Janin kanssa, osasitte vetää työpajat niin, että meistä saatiin irti Kustoksen ydin", Pitkänen jatkaa.

 

Kun ydin oli kirkastettu, viestinnän to do-listauksen teko oli nopeaa.

 

Vauhdin piti olla kova: kritiikki ja haaste inhouse-yrityksiä kohtaan nousi tiettyjen organisaatioiden taholta vahvasti julkisuuteen ja jutuissa oli paljon epätarkkuuksia ja vääriä olettamuksia. Vaalitkin olivat tulossa, joten asialla oli kiire.

 

Ydinviestien kirkastamisen jälkeen Viestintävahvistin ja Kustos keskittyivät perusviestinnän tekoon eli oikeaa tietoa jakavien webinaarien järjestämiseen, lyhytvideoihin, mediajulkaisuihin ja keskustelutilaisuuksiin päättäjien kanssa.

Selkeä prosessi mahdollisti vain tuntien reagointiajan mediaan

 

Tekeminen oli tehokasta ja se perustui selkeään prosessiin: Viestintävahvistimen ja Kustoksen jäsenten avaintekijät pitivät lyhyet viikkopalaverit, jossa käytiin pidemmän linjan suunnitelmia.

 

Kaikkein tärkein kanava oli kuitenkin WhatsApp-ryhmä, jossa olivat kaikki Kustoksen hallituksen jäsenet eli isojen jäsenyritysten toimitusjohtajat.

 

Tällä metodilla mediassa olleisiin väitteisiin pystyttiin reagoimaan nopeasti ja muodostamaan oma kanta helposti.

 

Parhaimmillaan oma kannanotto oli mediassa vain tunneissa.

 

Nopea reagointi perustui aitoon luottamukseen ja suorapuheisuuteen.

 

"Te pääsitte todella nopeasti jyvälle inhouse-maailmasta. Haastoitte meitä sopivalla tavalla ja rohkeasti monta kertaa kysymällä: ”Miksi juuri tämä on tärkeää?”. Sitähän sitä konsulteilta kaivataan, eikä mitään ympäripyöreyksiä", Päivi Pitkänen sanoo.

 

Lopputuloksena ensimmäisen puolen vuoden aikana Kustos oli saanut yli 20 mediaosumaa valtakunnan medioissa ja keskustellut kaikkien eduskuntapuolueiden ja merkittävimpien etujärjestöjen (mm. Kauppakamari, Suomen yrittäjät, Kuntaliitto) kanssa.

 

Kustos on myös istunut niissä pöydissä, missä inhouse-yritysten tulevaisuudesta on päätetty ja saanut oman viestinsä kuuluviin.

 

Jarkko ja Jan olivat mukana kaikissa tärkeissä tapaamisissa ja auttoivat muodostamaan Kustoksen näkemyksen, tapaamisten agendan ja johtopäätökset.

 

otsikko jossa lukee vaikuttajaviestinnän tuloksia case kustos ja neljä luettelomerkkiä tekstiriveineen tummansinisellä pohjalla. Yläkulmassa viestintävahvistimen logo.

 

”Lähdimme heti liikkeelle konkretialla”

 

Kustoksen Päivi Pitkänen on erittäin tyytyväinen tuloksiin.

 

"Tarvitsimme tällaisen raikkaan startin. Te rakensitte koko meidän viestintämme. Myös rytminmuutos on onnistunut erinomaisesti. Olimme ensin taisteleva Kustos, sen jälkeen olemme rakentaneet vahvemmin yhteistä maaperää"

 

Jarkko Ambrusin ja Jan Erola eroavat Monetran toimitusjohtajanakin pitkään olleen kokeneen konkarin Päivi Pitkäsen mielestä muista hänen kohtaamistaan konsulteista kuin yö ja päivä.

 

"Te lähditte heti hirveän konkreettisilla ja käytännönläheisillä asioilla. Ette ole konsultteja, jotka puhuvat vain kauniita ja näyttävät käppyröitä. Te osaatte ajatella kuin toimittajat ja poliitikot"

 

Päivin mielestä on myös tärkeää, että Jarkko ja Jan ovat aidosti myös hyviä tyyppejä.

 

"Olette aitoja, fiksuja, käytännönläheisiä ja hyväkäytöksisiä. Olette osanneet kysyä fiksusti, että ”oletko nää aivan pönttöjä tässä asiassa”, pohjoispohjalainen Päivi nauraa.

 

Kustos on jatkanut yhteistyötä Kravatin Jan Erolan kanssa Jarkko Ambrusinin siirtyessä muiden projektien pariin. Uusia kumppaneita ei ole etsinnässä.

 

"Me olemme kumppaneita, emme osta pistemäisiä projekteja", hän toteaa.

 

Miltä Kustoksen tilanne näyttäisi ilman Viestintävahvistimen ja Kravatin panosta?

 

"Kyllä olisi kotikutoista. Tehän meille kaiken olette tehneet. Nyt ministeritkin tietävät meidät, kun otamme heihin yhteyttä. Meillä on nyt selvät sävelet ja olemme lisänneet tietoisuutta siitä, mitä inhouse-yritykset ovat"

 

Viestintätyön konkreettinen arvo on ollut Kustokselle merkittävä. Kun julkisten hankintojen lainsäädäntöä uudistetaan, inhouse-yritysten näkökulmat ovat tulleet kuulluiksi. Kiitos tarkan vaikuttajaviestinnän!

 

"Investointi strategiseen viestintäkumppanuuteen maksoi itsensä takaisin jo ensimmäisten kuukausien aikana, kun pääsimme oikeisiin pöytiin vaikuttamaan. Ilman tätä olisimme saattaneet menettää merkittäviä mahdollisuuksia", arvioi Päivi Pitkänen.

 

Kustokselle toteutetut vaikuttajaviestinnän kokonaisuudet:

 

  • Ydinviestin kirkastaminen ja muotoilu kohderyhmiä kiinnostaviksi
  • Ehdotus hallitusohjelmakirjauksiksi eduskuntavaalien yhteydessä
  • Jatkuva mediaseuranta ja ulostulot
  • Kymmeniä vaikuttajatapaamisia (agenda, järjestelyt, johtopäätökset)
  • Webinaareja
  • Asiakastarinoita
  • Some-viestintä
  • Uutiskirjeen tuottaminen
  • Lyhytvideoita

 

Viestintävahvistimen ja Kravatin päiväkohtaisen vaikuttajaviestinnän metologia:

 

  1. Terävästi kiteytetyt viestit: Monimutkaiset asiat puristetaan selkeiksi, tarttuviksi viesteiksi
  2. Ketterä reagointiprosessi: WhatsApp-ryhmä mahdollistaa reagoinnin tunneissa, kun perinteinen aikajänne on päiviä tai viikkoja
  3. Oikeat foorumit: Kohdennetut viestit viedään juuri niihin kanaviin, missä päätöksiä tehdään
  4. Jatkuva mittaaminen: Viestien vaikuttavuuden säännöllinen arviointi ja strategian hienosäätö

 

CASE: Kustoksen viiden teesin malli

 

Ensimmäisessä työpajassa kiteytetyt viisi teesiä muodostivat viestinnän perustan, jota hyödynnettiin kaikessa vaikuttajaviestinnässä:

 

  1. Inhouse-yhtiöt turvaavat huoltovarmuutta - Ne ovat vakavaraisia, varmistavat kriittisten palveluiden jatkuvuutta ja ymmärtävät omistajiensa tarpeet.

 

  1. Inhouse-yhtiöt tehostavat julkisten varojen käyttöä - Ne vähentävät toistuvia kilpailutuksia, tuovat skaalaetuja ja säästävät päätöksenteon aikaa ja kustannuksia.

 

  1. Inhouse-yhtiöt ajavat asiakkaiden kokonaishyötyä - Ne hakevat markkinoilta parhaat ratkaisut, jakavat parhaita käytänteitä ja tuottavat säästöjä suoraan kunta-asiakkaille.

 

  1. Inhouse-yhtiöt kantavat yhteiskuntavastuunsa - Ne noudattavat yhteisiä eettisiä ohjeita ja lisäävät läpinäkyvyyttä.

 

  1. Inhouse-yhtiöt käyttävät kotimaisia kumppaneita - Ne tukevat pk-yritysten toimintaa merkittävillä ostoilla.

 

Nämä teesit toimivat sekä sisäisenä ohjenuorana että ulkoisena viestinä mediassa, vaikuttajatapaamisissa ja kaikessa materiaalituotannossa. Näitä on myös jalostettu matkan varrella.

 

Kaipaatko sinäkin tehokasta vaikuttajaviestintää, joka tuottaa tuloksia?

 

Jos sinua kiinnostaa tehokas vaikuttajaviestintä, joka perustuu suunnitelmien sijaan todelliseen toimintakykyyn, varaa maksuton 30 minuutin keskustelu Jarkon kanssa.

 

Palvelumallimme kuten Johtokeskus™ ja Läpilyönti™ tarjoavat juuri oikean tason tukea viestinnän eri tarpeisiin.

Viestintävahvistimen projekteissa julkaistuja muita medialäpimenoja: