LÄPILYÖNTI™ - 100% riskitön viestintäkampanja, jolla hoidamme yrityksenne mediaan kahdessa viikossa

 

Hoidetaan firmanne mediaan kahdessa viikossa. Läpilyönti on viestintäkampanja, jossa et maksa yrittämisestä - vaan tuloksista.

Etsitkö viestintäkampanjaa, joka toisi pelkän yrittämisen sijaan näkyvyyden oikeisiin medioihin?

Asia selvä. Niin on moni muukin etsinyt ja olen heidät medioihin järjestänyt, joten eiköhän ruveta hommiin!

Potentiaaliset asiakkaasi lukevat lehtiä, kuuntelevat radiota ja katsovat televisiota, koska heitä kiinnostaa toimitettu sisältö. Sen ohessa he näkevät myös sinun mainoksesi, mutta he luottavat toimittajien tuotoksiin huomattavasti enemmän.

Kun saamme lehteen puolen sivun jutun yrityksestäsi tai tuotteestasi, se vastaa helposti sivun tai aukeaman kokoista mainosta.

Sellaisten hinnat kirjataan vähintään neljällä, usein viidelläkin numerolla, jonka saatatkin jo tietää. (esim. Kauppalehti, Helsingin Sanomat).

Juttu taas, joka tietenkin lainaa toimittajan ja median uskottavuutta, on lähtökohtaisesti ilmainen.

Digiaikana toimituksen tekemä juttu myös säilyy verkossa ja kerää edelleen lukijoita, kun mainoksesi on jo siunattu digihaudan lepoon.

Toimituksellinen sisältö siis huomataan, siihen luotetaan ja se kestää paremmin aikaa.

Tiedote_kuva_

Haluatko kirjoittaa tiedotteesi itse? Lataa tästä maksuton tiedotepohja, jonka avulla parannat mahdollisuuksiasi päästä läpi mediaan uutisesi kanssa.

Miksi juuri Viestintävahvistin pystyisi auttamaan yrityksesi mediaan?

Onpa julkisuuden tavoitteena saada myyntiä tai yhteiskunnallista vaikuttavuutta, valitettavasti mediaan pääseminen ei käy aivan helposti.

Onneksi sinulla on nyt apuna kumppani, jolla on yli 20 vuoden toimittaja-, päätoimittaja- ja medioiden toimitusjohtajakokemus.

Olen työkseni siis päättänyt eri medioissa, mikä juttu julkaistaan ja mikä ei ole julkaisemisen arvoista.

Tehdään siis teillekin viestintäkampanja, jolla mennään läpi uutisiin!

Hyvä tiedote ei riitä mihinkään - Toimivan viestintäkampanjan suunnittelu

Viestinnän alalla elää sitkeä myytti, että mediaan pääsee hyvällä tiedotteella.

Joskus pääseekin, mutta useimmiten ei. Tiedote on nimittäin vasta neljänneksi tärkein pala tässä palapelissä. Sitä ennen tulevat:

Tavoite

Minne halutaan päästä ja mitä sillä saavuttaa.

Aihe

Millä tavoitteeseen
päästään.

Yhteydenpito

Soitot suoraan toimituksiin toimittajille ja vastuuhenkilöille.

Hyväkään tiedote ei paljon auta, jos ei tiedetä mitä tavoitellaan, valitaan heikko aihe ja näkökulma eikä pidetä yhteyttä toimituksiin.

Ja jos tiedote vielä lähetetään toimituksiin massatiedotepalvelulla, todennäköisyys päästä läpi on nolla.

Jos taas kaikki palat ovat käytössä, päästään sellaisiin tuloksiin, kuin minä olen saavuttanut asiakkaitteni kanssa.

Olen saanut jokaisen asiakkaani mediaan

Ja vieläpä juuri sellaisiin kanaviin, joista on heille mahdollisimman paljon hyötyä.

Jos ostat tämän palvelun, minä käytän kaiken osaamiseni sen eteen, että sinäkin onnistut.

Oma tarinani mediaviestinnän parissa alkoi vuosituhannen vaihteen tienoilla toimittajan.

Melko pian tieni vei päällikköhommiin. Ison osan työuraani olen ollut se henkilö, joka valitsee mitkä aiheet julkaisuun pääsevät. Tittelinä tällöin on yleensä uutispäällikkö.

Viestintätoimistomaailmaan siirryin päätoimittajan paikalta vuonna 2019. Olen siis kahlannut läpi median digitalisoitumisvaiheen ja sparraan monia mediataloja Suomessa edelleen.

Siksi tiedänkin tasan tarkkaan, mitä toimituksissa kaivataan.

Tiedotusprojektin lähtökohta on se, että ketään ei kiinnosta
sinun firmasi eikä toimittaja ole sinulla töissä

Enemmän kuin mitään tiettyä aihetta, toimituksissa kaivataan APUA! Digitaalinen maailma pakottaa toimittajat tuottamaan sisältöä huomattavasti entisaikoja nopeammin ja enemmän. Toisaalta digi on pakottanut mediatalot vähentämään väkeä.

Tämä tarkoittaa, että toimittajilla on jatkuvasti paine päällä. Siinä tilanteessa apu kelpaa, kunhan se on asiallista ja oikeasti hyödyllistä. Jos joku tekee heidän työnsä mahdollisimman helpoksi, palstatilaa kyllä irtoaa.

Minä en saa tuloksia suhteilla tai jotenkin jekuttamalla toimituksia. Saan tuloksia tarjoamalla heille juttuja, joiden tiedän heitä kiinnostavan.

Toimittajan tehtävä ei ole palvella sinua vaan omaa yleisöään. Kun autat häntä siinä hommassa, saat yrityksellesi ansaittua mediaa.

Kun siis haluat saada yrityksesi lehteen, radioon tai televisioon, tämä Läpilyönti™-palvelu on sinua varten. Kokonaisuudessa yhdistyy viestintäkonsultti, uutispäällikkö, toimittaja ja yhteysupseeri.

Tarkkaan mietityn prosessin tuloksena on:

  • Aug 28, 2024

    1. Aikataulu ja säännöt

    Projekti alkaa sillä, että merkitään kalenteriin tärkeät päivämäärät ja kellonajat. Vaikka uutisoinnin ajankohdalla ei olisikaan varsinaisen asian kannalta merkitystä, ilman aikatauluja todennäköisyys projektin epäonnistumiselle kasvaa poskettomasti. 

    Siis: milloin tapahtuu, mitä tapahtuu ja kuka tekee mitäkin. Minä, eli Jarkko Ambrusin, olen vastuussa kaikesta siitä, mitä täällä päässä tapahtuu. Myös teiltä on oltava nimettynä yksi vastuuhenkilö, joka pystyy myös päättämään asioista. Hän myös kerää ja toimittaa kaikki sisältöihin liittyvät kommentit teidän väeltänne.

  • Aug 28, 2024

    2. Aihe ja tavoitteet

    Sinulla voi olla aihe valmiina tai sitten haluat vain mediaan, mutta uutinen on vielä hakusessa. Olennaista on kuitenkin se, kenet halutaan tavoittaa. ”Kaikki” on tietenkin aina hauska heitto tuohon kysymykseen, mutta bisneksen kannalta se on täysin väärä. Aihe vaikuttaa tavoitteisiin, tavoite aiheeseen. Tässä vaiheessa näistä rakennetaan toimiva paketti.

    Koska olen ollut tekemässä tuhansia ja taas tuhansia julkaisupäätöksiä, pystyn ajattelemaan aihetta toimituksen näkökulmasta. Arvioin onko valmis aiheesi sellainen, joka medioita voisi kiinnostaa. Jos aihetta ei ole valmiina, osaan kaivaa sellaisen faktoista, jotka teidän mielestänne tuntuvat liian tavallisilta mediaan.

    Kahden viikon tavoiteaika mediaan pääsemiseksi alkaa juosta siitä hetkestä, kun aihe on lyöty lukkoon.

    Voi myös käydä niin, että kerta kaikkiaan emme onnistu löytämään uutisarvoista aihetta. Siinä tapauksessa projekti voidaan päättää tähän ja lähetämme vain 370 € suuruisen laskun.

  • Aug 28, 2024

    3. Sisällön suunnittelu

    Kun tiedetään aihe ja tavoitteet, täytyy suunnitella millaisella sisällöllä tavoitteet saavutetaan:

    • Millä kärjellä ja näkökulmalla edetään?
    • Ketä haastatellaan?
    • Mitä hyötyä tai arvoa medialle ja heidän yleisölleen tarjotaan?
    • Löytyykö uutisarvoa, erikoisuutta, yhteiskunnallista merkittävyyttä jne.?
  • Aug 28, 2024

    4. Tiedonkeruu ja haastattelu

    Minä kerään tarvittavat tiedot ja teen sovitut haastattelut. 

  • Aug 28, 2024

    5. Sisällön kirjoittaminen

    Kirjoitan haastattelujen ja kerättyjen tietojen pohjalta artikkelin ja ”myyntipuheen”, eli pitchin. Projektiin kuuluu aina kirjoitettua sisältöä. Se ei ole tyylipuhdas tiedote, vaan se on jo verkossa ja printissä sellaisenaan julkaistavaksi tarkoitettu juttu. Se on siis rakennettu perinteisen uutiskärjen mukaan: vetävä otsikko, syventävä ingressi, tiukka asia kärkeen, sen jälkeen lavennus.

    Tämä vaihe toistuu tarvittaessa riippuen aiheiden, näkökulmien ja medioiden määrästä. Kokonaispaketin hinta ei kuitenkaan kasva.

  • Aug 28, 2024

    6. Kommenttikierros ja editointi

    Jokainen haastateltava sekä tarpeelliseksi katsomasi henkilöt pääsevät kommentoimaan raakatekstiä. Kuitenkin niin, että teidän nimetty vastuuhenkilönne kerää kommentit organisaationne sisältä. Näiden kommenttien pohjalta me teemme lopullisen sisällön. Palveluun kuuluu yksi korjauskierros. Lisäkorjauskierroksista veloitamme 1000 €/kierros.

  • Aug 28, 2024

    7. Yhteydet mediaan, eli jakelu

    Minä otan yhteyttä valittujen medioiden toimittajiin ja toimitusten johtohenkilöihin puhelimitse ja sähköpostilla. Missään tapauksessa en käytä massaposteja saati tiedotepalveluita. Emme nimittäin halua päätyä roskapostikansioon.

    Tavoitteena on tietenkin saada uutinen läpi mediaan, mutta joskus saattaa käydä niin, että julkaisua ei heru. Siinä tapauksessa pyrin saamaan selville, miksi aihe ei kiinnosta toimitusta. Tämä auttaa seuraavan aiheen kanssa.

  • Aug 28, 2024

    8. Tulokset ja raportointi

    Tulosten takia tätä tehdään, joten seuraan niitä tarkasti. Saat minulta yksityiskohtaisen raportin siitä, kuinka monessa mediassa uutinen on julkaistu ja minkälaista palautetta aiheesta on tullut medioilta, jotka eivät julkaise. Lisäksi raportissa on mukana laskelma vastaavan mediatilan hinnasta, jos se olisi ostettu mainontana. Jälkimmäiseen laskelmaan perustuu myös palvelun kokonaishintaan lisättävä provisio.

Tämän tarkkaan mietityn ja aikataulutetun projektin läpivientiin kuluu tyypillisesti kaksi viikkoa.

Viestintäkampanjan vaiheet 1-7 toteutetaan viikossa ja raportointi viikon kuluttua jakelun aloittamisesta.

Valitusta aiheesta riippuen medioilla voi kuitenkin kestää pitempään julkaisupäätösten teossa. Siksi raportointiosuus voi viivästyä 1-2 viikolla.

Olen saanut jokaisen asiakkaani mediaan

Kaksi viikkoa on siis normaali aikataulu ei-kiireelliselle mediaprojektille. Koska meillä ei kuitenkaan ole rasitteena isojen viestintätoimistojen kankeaa hallintoa tai hajanaisia freelancer-verkostoja, voi olla mahdollista saada uutinen ulos jopa parissa päivässä. Tätä emme valitettavasti voi luvata, mutta jos tarve on pikainen, aina kannattaa kysyä.

Kenelle Läpilyönti™ sopii ja ei sovi

Jokaiselta yritykseltä löytyy melko varmasti jokin uutinen, jolla mediaan voisi päästä, mutta Läpilyönti™-palvelu ei silti ihan jokaiselle sovi.

Täydellinen ratkaisu tämä on ainakin tällaisiin tilanteisiin:

  • Pelkästään yrityksesi nimi ei riitä mediaan pääsemiseen (Kuka tahansa saa Valion mediaan.)
  • Teillä on aidosti jotakin yhteiskunnallisesti arvokasta tekemistä tai sanottavaa
  • Olette laajentamassa uudelle markkina-alueelle Suomessa
  • Mediasuhteenne on syystä tai toisesta hapantunut ja sitä pitäisi korjata

Tämä palvelu taas ei sovi, jos:

  • Teillä on vain halu päästä mediaan keinolla millä hyvänsä
  • Haette pelkästään tiedotteen kirjoittajaa
  • Päällä on mediakriisi ja sitä pitäisi rauhoittaa
  • Haluatte ratsastaa jollakin trendillä ilman varsinaista kontaktipintaa itse aiheeseen
  • Ette ole valmiita avoimuuteen projektin aikana minun tai median suuntaan
  • Toimitte muulla tavalla epäeettisesti

Kiinteä hinta ja osa provisiona tuloksista

Mediatila on arvokasta ja mainonta kallista. Tämäkään palvelu ei tietenkään ole ilmainen, mutta kun mediaan päästään, hinta on suorastaan halpa.

Saat siis:

  • Aidon uutispäällikön kaivamaan ja arvioimaan uutisaiheen
  • Viestintäammattilaisen rakentaman sisältösuunnitelman
  • Toimittajan tekemään haastattelut, keräämään tiedot ja koostamaan aineistot medialle
  • Yhteysupseerin ottamaan yhteyttä toimituksiin ja ajamaan aihetta mediaan
  • Osittain tuloksiin perustuvan hinnoittelun

Tämän kaiken hinta on vain 4740 € + maksimissaan 5000 euron suuruinen provisio.

Provision suuruus määräytyy sen perusteella, kuinka hyvin saavutamme yhdessä asetetut tavoitteet. Projektin alussa määrittelemme yhdessä vähintään kuusi tavoitemediaa. Tästä joukosta jätämme pois mahdolliset “varmat”, eli esimerkiksi paikallinen lehti, joka tulee tekemään jutun aina pyydettäessä.

Jos pääsemme läpi vain yhdessä tavoitemediassa, emme laskuta provisiota. Jos taas kaikissa, laskutamme täyden provision.

Täydellisellä onnistumisella laskutuksemme on siis 4740 € + 5000 € = 9740 €.

Ja tämän päälle hyvä juttu leviää aina huomattavasti laajemmalle. Tästä näkyvyydestä emme laskuta enää lisää.

Tavoite-
medioista
saavutettu
(kpl)
Provisio Kokonaislaskutus
1 0 4740 + 0 = 4740 €
2 400 4740 + 400 = 5140 €
3 1000 4740 + 1000 = 5740 €
4 1750 4740 + 1750 = 6490 €
5 2500 4740 + 2500 = 7240 €
6 5000 4740 + 5000 = 9740 €

Miksi tällainen hinnottelu?

Miksi ei vain suoraa provisiota medianäkyvyyden määrästä?

Yksinkertaisesti siksi, että yrityksellesi voi olla paljon enemmän hyötyä oman alueen mediasta kuin vaikkapa iltapäivälehdestä.

Jokainen tilanne on erilainen ja siksi tavoitteet täytyy asettaa sen mukaan. Tässä mallissa arvioimme yhdessä mikä on hyödyllisintä ja lähdemme tavoittelemaan ensisijaisesti sitä.

Ja jos vertaat projektia mainoshintaan, tuolla rahalla saat yhden sivun yhteen lehteen.

Tässä yhdellä hinnalla tuloksena on yleensä julkisuutta monessa eri mediassa.

LÄPILYÖNTEJÄ MEDIASSA

Jos tämä 100% riskitön viestintäkampanja kuulostaa sinusta reilulta ja haluat yrityksesi mediaan kahdessa viikossa, niin siirrytään puheista tositoimiin.

Varaa puolen tunnin juttuaika kalenteristani. 

Katsotaan aikataulut kuntoon ja ryhdytään hankkimaan teille julkisuutta!