Tehokas mediaviestintä ei kaipaa mediasuunnitelmia, vaan reaaliaikaista ja nopeaa toimintaa: Case Kustos Ry ja 20 laadukasta mediaosumaa vain puolessa vuodessa

Mediasuunnitelmat ovat ehkäpä turhinta rahanhukkaa, mitä tiedän. Mediat eivät nimittäin elä kenenkään ulkopuolisten strategioiden tai suunnitelmien mukaan.

Minultakin kysellään kaiken aikaa apua mediasuunnitelmien tekemiseen, mutta tehokas mediaviestintä ei sellaista vaadi.

Tänään kerron sinulle huikeista tuloksista Kustos Ry:n kanssa, jotka tehtiin suunnitelmien sijaan ketteryydellä ja reagointinopeudella.

Tehokas mediaviestintä vaatii sitä, että toimit kuin media

Olen ollut johtamassa Suomen suurimmissa mediataloissa uutisten tekemistä ja pitkän kokemukseni turvin voin vakuuttaa sinulle, ettei toimittajat itsekään tiedä ykkösotsikoitaan viikon päähän.

Media elää ympäröivän maailmamme mukaan ja jos kysyisit minulta tänään, mistä media kirjoittaa huomenna, niin valitettavasti en pystyisi siihen oikeaa vastausta antamaan.

  • Tämä on se toimitustyön iso asia, jota moni ei tule edes ajatelleeksi: toimituksessa kaikki voi mennä uusiksi yhdessä hetkessä

Silloin siirrytään kriisimoodiin. Toisin sanoen, tehdään kaikki irti siitä aiheesta, joka juuri silloin on se kovin uutinen.

  • Toinen syy on, että medioilla ei todellakaan ole pulaa hyvistä aiheista.

Olen ollut lukuisissa ja lukuisissa ideointipalavereissa, jossa heitellään todella hyviä juttuaiheita. Olen ollut myös lukuisia kertoja deletoimassa viisi vuotta vanhoja aihepankkeja, joista kukaan ei vain ole ehtinyt tekemään juttuja.

Entä ne surullisen kuuluisat tiedotteet, joita lähetellään pitkin päivää? Niin ikävä kuin se onkin ääneen sanoa: En minä ainakaan löydä itseäni tai kollegoitani niiden toimittajien joukosta, jotka lukisivat useamman tiedotteen päivässä.

  • Jos haluat olla mediassa, sinun on toimittava niin kuin media. Sinun on elettävä hetkessä ja oltava valmiina toimimaan

Jos mediassa alkaa puolen tunnin päästä sinun agendallesi tärkeä keskustelu, kuinka nopeasti olet itse valmiina siihen reagoimaan ja osallistumaan?

”No ei kai sellaiseen kukaan pysty”, saatat ehkä luulla. Se on virheellinen olettama: Minä olen juuri todistanut aitiopaikalta, miten yli 20 julkisomisteisen organisaation toimitusjohtajaa pystyy siihen.

Näin toimii nopeaan reagointiin suunniteltu mediaviestinnän 3-5-30-malli

Kustos ry edustaa julkisomisteisia, voittoa tavoittelemattomia sidosyksiköitä eli inhouse-yhtiöitä.

Tilanne vuoden 2022 kesällä oli heidän kannaltaan vaikea: Vaalit lähestyivät ja inhouse-yrityksiin kohdistuva paine ja kritiikki vain kasvoivat. Kilpailijat olivat saaneet oman agendansa kanssa vuosien etumatkan.

Kun tapasin heidät ensimmäisen kerran viestintäkollegani ja hyvän ystäväni Jan Erolan kanssa, mediaviestintä tarkoitti käytännössä kasallisia mappeja. Ei tuloksia tai mitään muutakaan konkreettista.

  • Käärimme Erolan kanssa hihat ja lopputuotoksena saimme yli 20 mediaosumaa seuraavan puolen vuoden aikana. Kaikki tulivat valtakunnan ja maakuntien ykkösmedioihin eli pää-äänenkannattajiin
  • Saimme organisaation SoMe-vaikuttavuuteen satojen prosenttien kasvun ja parantuneen medianäkyvyyden myötä järjestön niihin pöytiin, joissa inhouse-yhtiöiden tulevaisuudesta päätetään

Resepti onnistumiseen oli varsin yksinkertainen: Me seurasimme aktiivisesti tapahtumia ja olimme koko ajan valmiina reagoimaan keskusteluun.

  • Määritimme tavoitteista johdetut 3 tärkeintä avainteemaa, joita halusimme nostaa esiin ja mistä halusimme tulla valtakunnan tasolla tunnetuiksi
  • Hajanaisen medioiden pommituksen sijaan valitsimme 5 tärkeintä avainmediaa, joista tavoittaisimme kaikista tärkeimmät sanomamme yleisöt
  • Kehitimme 30 minuutin reagointivalmiuden. Meillä oli yhteinen WhatsApp-ryhmä, jossa kävimme kaiken tarvittavan keskustelun ja tuotimme kaiken materiaalin jakeluineen ulos vain tunneissa

Nopea reagointivalmius oli täysin välttämätöntä, sillä etujärjestöjen viestintäkoneistot olivat hyperaktiivisia ja keskusteluun ilmestyi uusia näkökulmia ovista ja ikkunoista.

Tahti oli niin hurjaa, että etukäteen laaditut mediasuunnitelmat olisivat lentäneet joka tapauksessa roskiin. Niiden esiin kaivelusta ei olisi kuitenkaan ollut mitään hyötyä.

Me oikeastaan nautimme Jan Erolan kanssa tästä tilanteesta, koska me olemme tottuneet toimimaan median tavoin. Viestimme osuivat ytimeen ja meitä kuunneltiin.

Jos joskus kuulet vielä, ettei julkisomisteisissa organisaatioissa olisi ketteryyttä ja reagointikykyä, niin muista tämä tarina: Mukana tässä yhteistyössä oli lähes 25 sellaista organisaatiota ja me pystyimme juuri tähän!

Sinisellä pohjalla otsikko, jossa lukee tehokkaan mediaviestinnän malli ja alla kolmella luettelomerkillä kuvaus mallista

Asiakkaan palaute: ”Ministeritkin tietävät nyt meidät”

Koska minulla tapana sanoa itsekin, että asiakkaat tietävät parhaiten totuuden, niin annetaan lopuksi puheenvuoro Kustos Ry:n toiminnanjohtajalle eli Päivi Pitkäselle:

”Edellinen viestintäkumppanimme ei saanut meistä mitään irti. Jarkko Ambrusin ja Jan Erola toivat heti alusta alkaen tuoreita näkökulmia ja haastoivat meitä sopivalla tavalla. He osasivat kysyä oikeita kysymyksiä ja haastaa rohkeasti. He kysyivät riittävän monta kertaa miksi ja sen pohjalta syntyivät kirkkaimmat ydinviestimme.

Työpajoissamme he onnistuivat nostamaan esiin ydinasioita, joka sysäsi koko Kustoksen viestinnän aivan uudelle tasolle. Olemme nyt siinä pisteessä, että meidät tiedetään ja tunnetaan kun otamme yhteyttä ministereihin. Kaikki mikä liittyy Kustoksen viestintään, on Jarkon ja Janin käsialaa.

Yhteistyön tuloksena Kustos on asemoinut itsensä vakuuttavasti. Tämä on ollut juuri sitä, mitä tarvitsimme. Jarkon ja Janin erottaa muista viestintätoimijoista siinä, ettei ole mitään turhaa pönötystä tai diipadaapaa. Vaan konkretiaa ja käytännönläheisyyttä.

Yhteistyön aikana Kustoksen rooli on myös kehittynyt viestinnässä edunvalvonnan taistelijasta jäsentemme tukijaksi. Strateginen muutos on onnistunut viestinnällisesti erinomaisesti.

Emme missään nimessä halua luopua kumppanuudesta. Olemme kollegoita, emme vain palvelun ostajia”, sanoittaa yhteistyön toiminnanjohtaja Pitkänen.

Lopuksi haluan vielä alleviivata tämän yhteistyön tärkeintä oppia vielä kerran: Mediaa ei kiinnosta tippaakaan kenenkään mediasuunnitelmat.

  • Jos sinua aidosti kiinnostaa tehokas mediaviestintä, niin satsaa toimintakykyyn. Älä teoreettiseen suunnitteluun

Jos olet kiinnostunut löytämään keinoja ja pääsemään tehokkaammin mediaan, niin varaa kanssani 30 minuutin maksuton rupattelutuokio tästä.

Voit myös tutustua JOHTOKESKUS-palveluuni, joka on tarkoitettu strategiseen mediaviestintään tästä.


Hyödynnä yli 20 vuoden hiljainen tieto ja liity 100% maksuttomaan ViestintäAkatemiaan!


Saat käyttöösi parhaan sisäpiiritiedon viestinnän ja median tärkeimmistä saloista, jotka jaan vain ViestintäAkatemian jäsenille.

Esimerkiksi sen, miten kaivat esiin etsimäsi toimittajan puhelinnumeron silloinkin, kun se ei tahdo onnistua millään.

ViestintäAkatemia auttaa sinua välttämään kaikki paskat jutut. Jaan kaikki parhaat uutispöytien oppini ja esimerkkejä onnistuneista mediailmiöistä turhia pihtailematta.

Hyödynnä jo satojen muidenkin viestijöiden lukema sisäpiiritieto ja liity ViestintäAkatemiaan jättämällä sähköpostiosoitteesi alla olevaan laatikkoon.

Tietojasi ei voitu tallentaa. Ole hyvä ja yritä uudelleen.
Kiitos liittymisestä ViestintäAkatemiaan!

Posted in