Brändinhallinnan 4 oppituntia: Case Kalle Palander ja potkut YLEltä

Ex-alppinisti Kalle Palander rikkoi brändinhallinnan tärkeintä kultaista nyrkkisääntöä, kun hän joutui Gämblers Cast-podcastissa naisurheilijoista latelemistaan mielipiteistään mediassa myrskyn silmään:

Hän pysyi hiljaa.

Kalossin kuva hanuriinhan siitä lopulta rääväsuuna tunnetulle, Vailin MM-rinteissä sensaatiomaisesti pujottelukultaa suihkineelle Palanderille seurasi (Lähde: IS 29.1.2025)

Analysoidaanpa yhdessä hieman Palanderin tapausta ja mitkä 4 oppia siitä voi brändinhallinnan näkökulmasta oivaltaa?

Brändinhallinnan oppitunti numero 1: Valmistaudu mokaan – Se on vain ajan kysymys

Eikö sadoissa haastatteluissa julkisuusuransa aikana mielipiteitänsä tykittänyt Palander muka tiennyt, mitä Tanja Poutiaiseen ja Kiira Korpeen kohdistetuista seksistisistä kommenteista voisi seurata?

Todennäköisesti hän ei ajatellut. Mutta jälkilöylyihin hän ei ainakaan ollut valmistautunut.

Itseasiassa, Palander jopa pahensi toiminnallaan hieman asiaa: Hän nimittäin pyysi tuottajia leikkaamaan jaksosta pois typerät sanomiset. Ne poistettiin vasta sitten, kun kohu oli vellonut mediassa jo kauan.

Strategisesti kävi siis hieman samoin, miten yritykset kompuroivat sosiaalisen median paskamyrskyjen kanssa: Todisteet ovat jo tallessa ja niitä on helppo levittää eteenpäin.

Brändinhallinnan oppitunti 2: Et voi itse sanella, ketä milloinkin edustat

Palander ei ollut esiintymässä Aleksi Valavuoren ja Juha Perälän juontamassa podcastissa Yleisradion edustajana, vaan omana itsenään.

Mainehaitat kohun seurauksena olivat kuitenkin Ylen mielestä niin merkittäviä, että Yle koki irtisanomisen käytännössä ainoaksi vaihtoehdokseen (Lähde: YLEn uutinen 28.1.2025)

Mutta olisiko irtisanomista koskaan tapahtunut, jos kriisinhallintastrategia olisi ollut ennakoivasti kunnossa?

Urheilupiireissä kielenkäyttö ja huumori ovat perinteisesti olleet ronskimpia, mutta yhteiskunnallisten normien muuttuessa myös urheilumaailma seuraa hiljalleen perässä.

Monet urheiluorganisaatiot ovat ottaneet tiukempia linjoja esimerkiksi vihapuheen ja seksismin suhteen.

Urheilijan henkilöbrändi on nykyään iso osa koko ammattiurheilijan arvoa, sillä sponsorisopimukset, mediaesiintymiset ja asiantuntijatehtävät voivat muodostaa merkittävän osan tuloista.

Urheilijoiden ja ex-urheilijoiden asiantuntijarooli mediassa on haastava: henkilöbrändi ei koostu vain urheilusuorituksista: Se on viestinnän, arvojen ja käyttäytymisen summa.

Tärkeintä on lopulta ymmärtää, että et voi muiden ihmisten silmissä erotella itseäsi yrityksestäsi, työnantajastasi, edustamastasi asiakkaastasi tai muusta rahahanastasi.

Brändihallinnan oppitunti 3: Ole nöyrä ja reagoi

Jos Kalle Palander olisi julkaissut ajoissa selkeän ja aidosti pahoittelevan kannanoton sanomisistaan, olisi tilanne voinut olla täysin toinen. Nopeus ja aitous ovat kriisiviestinnän tärkeimpiä kulmakiviä.

Hiljaisuus ja sen jälkeinen muodollinen anteeksipyyntö podcastissa ei riittänyt enää hillitsemään kohua.

Sanotaan, että vaikeneminen on kultaa. Kriisitilanteissa se on kuitenkin harvinaisen paska neuvo. Vaikeneminen osoittaa ulospäin muille, että ette välitä tapahtuneesta.

Kriisin jälkeen olisi tarvittu myös jälkipuintia. Keskustelua vastuusta ja ehkä konkreettisia tekoja, jotka osoittavat oppimista ja muutosta.

  • Vuonna 2024 raakkukohun keskelle ajautuneen Stora Enson toimitusjohtaja Hans Sohlström toimi esimerkiksi oikein tahdikkaasti lupaamalla yhtiön korvaavan vahingot ja auttavan kaikin mahdollisin keinoin kriisin selvittelyssä.

Tehokas kriisiviestintä ei pääty ensimmäiseen lausuntoon, vaan se vaatii jatkuvaa viestintää, maineenhallintaa ja palautumista. Ilman näitä vaiheita brändivauriot jäävät jopa pysyviksi.

Brändinhallinnan neljäs ja viimeinen oppitunti: Älä kuvittele, että sitä tapahtuu muille

Kuinka usein olet huomannut ajattelevasi: ”Olipas ikävä homma. Onneksi ei sattunut meille”

Paskamyrskybingon voittorivi napsahtaa aina jollekin. Ja se joku voi olla sinun organisaatiosi.

Brändinhallinnan haasteet eivät koske vain poliitikkoja ja suurten konsernien johtajia. Jokaisella julkisuudessa esiintyvällä henkilöllä tulisi olla jo etukäteen selkeät työkalut ja mallit kriisien varalle.

  • Varautuminen ei ole vainoharhaisuutta. Se on todellisuuden tajua ja välittämistä.

Pääset sujuvasti alkuun ja eteenpäin lataamalla 100 % ilmaisen kriisiviestinnän mallin ja ohjeen täältä.

  • Kiinnostaisiko sinua kuulla ilmaiseksi näkemykseni, millä tolalla teidän organisaationne brändinhallinta on juuri nyt?

Varaa kalenteristani 30 minuutin maksuton tutustumistuokio. Lupaan tarjota yli 20 vuoden media- ja viestintäkokemuksestani vähintään yhden rahanarvoisen vinkin heti. Varaa puolen tunnin etämiitti tästä.


Hyödynnä yli 20 vuoden hiljainen tieto ja liity 100% maksuttomaan ViestintäAkatemiaan!


Saat käyttöösi parhaan sisäpiiritiedon viestinnän ja median tärkeimmistä saloista, jotka jaan vain ViestintäAkatemian jäsenille.

Esimerkiksi sen, miten kaivat esiin etsimäsi toimittajan puhelinnumeron silloinkin, kun se ei tahdo onnistua millään.

ViestintäAkatemia auttaa sinua välttämään kaikki paskat jutut. Jaan kaikki parhaat uutispöytien oppini ja esimerkkejä onnistuneista mediailmiöistä turhia pihtailematta.

Hyödynnä jo satojen muidenkin viestijöiden lukema sisäpiiritieto ja liity ViestintäAkatemiaan jättämällä sähköpostiosoitteesi alla olevaan laatikkoon.

Tietojasi ei voitu tallentaa. Ole hyvä ja yritä uudelleen.
Kiitos liittymisestä ViestintäAkatemiaan!

Posted in