Pieni viestintätoimisto kiinnostaa kumppanina isompiakin yrityksiä, mutta miksi? 4 syytä perusteluineen

Miksi pieni viestintätoimisto on ollut mm. Goforen, Profinderin tai Olvin kokoisten tunnettujen brändien valinta?

Olen aidosti pysähtynyt kysymään tätä itseltänikin, sillä suurimmat viestintätoimistot ovat varmasti vetovoimaisia kumppaneita oman brändinsä tai tunnettuutensa vuoksi.

Ketäpä meitä ei houkuttaisi valtakunnan medioissa jatkuvasti keikkuvien brändien värivalot!

Pieni viestintätoimisto on mielikuvissa halpa. Iso viestintätoimisto kallis. Hinnoittelun psykologinen tutkimus tuntee lausahduksen: ”Kallis on hyvää. Halpa on huonoa” (Lähde: Parantainen, mikä ei tee jäätelöstä kallista?)

Tässä lausahduksessa piilee kuitenkin sokeita pisteitä.

Vertailukohtana voin käyttää esimerkiksi majoitusalaa: Onko tosiaan niin, että upeissa maisemissa sijaitseva viimeisen päälle palveleva ja nopeasti reagoiva Boutique-majatalo on halvempi ja heikompi vaihtoehto kuin ketjuhotelli?

Niinpä. Todennäköisemmin kerrot tarinoita tästä sinut viimeisen päälle palvelleesta pienestä ja ketterästä majoittajasta, kuin yöstä ”ketjuhotlassa”.

Kerron tässä tekstissä 4 asiakkailtani suoraankin kuulemaani syytä, miksi pieni viestintätoimisto nimeltään Viestintävahvistin saa isojenkin yritysten yhteydenottoja.

Pieni viestintätoimisto – Pienet kiinteät kulut

Yksi palveluiden hinnoittelun tärkeimmistä periaatteista on varmistaa, ettei yritys tee persnettoa.

Isossa organisaatiossa hinnoitteluvirheet ja niistä johtuva kysynnän puute aiheuttavat esimerkiksi muutosneuvotteluja, jolloin yritykset pääsevät todellakin uutisiin: Isojen medioiden kansiin väkeä vähentäessään.

Kiinteillä kuluriveillä löytyy isoja sähkölaskuja, isoja IT-kuluja ja esimerkiksi isoja toimitilakuluja. Vannon ihan perstuntumalta ja faktatarkastamatta, että toimisto Eirassa on aivan eri hintainen kuin oma torppani Nokialla.

Nämä kulut on pakko huomioida palveluiden hinnoissa. Muuten tulee noutaja.

Isojenkaan yritysten päättäjät eivät ole laskutaidottomia: Jos saman tai jopa paremman palvelun voi saada pieneltä viestintätoimistolta ilman isoja toimitilakuluja tai vaikkapa palkkakuluja (jotka ovat yritystoimintojen ylivoimaisin suurin kuluerä), niin miksipä ei valita niin?

”Kallis ja hyvä” on puhdasta mielen assosiaatiota neuvottelutilojen tyylikkäitä nahkanojatuoleja katsellessa, vaikka ”kallis on huonoa” voi pitää aivan samalla tavalla paikkansa.

Haastankin sinut kysymään mielessäsi: Haluatko maksaa tuloksista vai palveluntarjoajasi kiinteistä kuluista?

Nopea. Nopeampi. Pieni viestintätoimisto

Inhoan jopa sanoa tätä ääneen, mutta ripeydessä voi olla huomattavia eroja. Isossa organisaatiossa pelkkä uuden liidin käsittely ja toimeksiannon saaminen työn alle voi kestää jopa viikkoja.

Teimme juuri asiakkaallemme Alihankintamessuille kaiken tarvittavan viestinnän peruspakettina vain viikko sen jälkeen, kun asiakas otti yhteyttä. Tämä kaikki siis tarjouksesta keissin määrittelyyn, taustatöihin, kommenttikierroksiin ja tuotantoon.

Miten tämä on mahdollista? Tässä kaksi syytä:

1. Minulla on verkosto, jossa on oikeat ja kokeneet erityisasiantuntijat

Kaikki verkostoni erityisasiantuntijat ovat yrittäjiä, joten saamme briiffin jälkeen hihat heilumaan välittömästi.

Kaikki yrittäjät ymmärtävät, että jokainen rasaus on myös heidän oman brändinsä käyntikortti ja se panee lisävipinää puntteihin.

Yrittäjät saavat päättää täysin vapaasti omat työaikansa, eivätkä levittele neuvottomana käsiään kellon lyödessä neljää. Koska verkostoni on monissa liemissä keitettyjä huippuja, pystyn myös takaamaan, että pallo ei tipahda visaisissakaan pulmissa tai tiukoissa deadlineissa.

Yrittäjät hoitavat myös yritystensä kautta omat sivukulunsa itse. Verkosto ei rasita sinun loppulaskuasi 60 % kuukausittaisilla palkkaan kohdistuvilla henkilösivukuluilla kaikkine lomakorvauksineen.

2. Minähän olin aiemmin päätoimittaja. Minähän rakastan deadlineja!

Toimituksissa ei ollut koskaan varaa istua ylimääräisissä Teams-kokouksissa tai käydä ensin tunnin kahvitauolla, kun kiinnostava uutinen napsahti tuntosarviin.

Huippunopea viestintärytmi tuli minulle todella tutuksi Mediatalo Keskisuomalaisen, Alma Median ja KL-kustannuksen leivissä.

Tämä asetelma on nykyisin asiakkaiden kannalta erityisen hyvä, sillä viestintäkampanjani lupauskin on viedä asiakkaani mediaan kahdessa viikossa.

Esimerkki elävästä elämästä: Asiakkaani kaipasi valmista tiedotetta nopeasti, koska hänellä oli seuraavana päivänä toimitusjohtajan kalenteriin vaivalla saatu aika viestintäasioiden läpikäyntiin.

Tein tiedotteen aamupäivällä, kävimme läpi sen iltapäivällä ja illalla hän sai sähköpostiinsa näkökulmaltaan ja yksityiskohdaltaan tuunatun tiedotteen.

Asiakkaani oli ymmärrettävästi erittäin tyytyväinen, että hän sai mennä aamulla yhdeksältä toimitusjohtajan pakeille valmiin paketin kanssa.

”Jarkko ei pelkää tehdä kovasti töitä palvelun eteen” – Priit Pavelsson, toimitusjohtaja, Allies Digital

Ei sidonnaisuuksia teknologioihin

Pienillä viestintätoimistoilla ei ole yleensä teknologioiden lisenssiuskollisuuksien painolasteja.

Näin ollen, asiakkaat eivät ole sidottuja esimerkiksi tiettyihin mediaseurantapalveluihin. Näin toimittajana tiedän hyvin, miten paljon niissä on muuten eroja!

Tiesitkö esimerkiksi sitä, että tiedotteesi voi päätyä joidenkin palveluiden kautta toimituksissa jopa suoraan roskapostiin?

Mediaviestinnässä ja viestinnän strategian suunnitteluvaiheessa voimme ottaa hanskaan juuri ne työvälineet ja teknologiat, joita asiakas jo käyttää.

Viiveitä ei tule, koska projekteja ei tarvitse viedä ensin meidän omiin järjestelmiimme. Eikä kampanjoihin liittyvä teho tai osa siitä riipu mitenkään viestintätoimiston työkaluista.

Olemme sitoutuneita vain asiakkaisiimme, emme tiettyihin teknologioihin.

Ei juuri aloittanutta viestintäharjoittelijaa projektiin, vaan heti alan ykköstykit pöytään

Jos olet uusi asiakas suurelle viestintätoimistolle, niin millä todennäköisyydellä saat heidän parhaat erityisosaajat omaan projektiisi? Senior-viestijät ovat nimittäin usein jo kiinni firman tärkeimpien asiakkaiden projekteissa.

En halua sanoa, etteikö jokainen viestijä aloita jostain ja ansaitse reilun mahdollisuuden näytön paikkaan.

Tottakai ansaitsee. Mutta…

Asiakkaat eivät kokemukseni mukaan halua, että heidän rahoillaan harjoitellaan. Siksi minultakin kysytään uusissa yhteistyöneuvotteluissa aina kokemuksesta tai taustoista, millaisia ihmisiä tiimiin tulee.

Minun on helppo sanoa, että parhaat, joita tarjolla on. Koska pidän huolen siitä, että sovittuja asioita ei tehdä ”vasurilla”.

Yrittäjän eetokseen kuuluu se, että harjoittelu tehdään jossain muualla kuin asiakkaiden kanssa.

Koneen entinen toimitusjohtaja Matti Alahuhta on sanonut osuvasti, että työntekijät ovat yrityksen ainoa voimavara. Osaaminen on ratkaiseva ja jopa ainoa raaka-aine viestinnän onnistumisessa.

Pitkän linjan osaamisesta on hyötyä esimerkiksi asiakastarinoita ja viestintästrategiaa tehdessä: Kun minä tai joku toinen Viestintävahvistimen ihminen haastattelee asiakkaitanne, työntekijöitänne tai muita sidosryhmiänne, voitte olla varmoja, että lopputuloksesta tulee jotain muuta kuin geneeristä kertakäyttökamaa. Yli 2 000 haastattelun kokemuksella voin vakuuttaa, että osaan kysyä oikeita kysymyksiä.

“Isoilla viestintätoimistoilla on iso infrastruktuuri pyöritettävänä, ja me haluamme mieluummin tehdä yhteistyötä toisten yrittäjähenkisten ihmisten kanssa. Jarkon kanssa saa aina ykköstykit käyttöönsä ilman hidastavaa paperinpyörittelyä”, toteaa asiakkaamme Profinderin toimitusjohtaja Ville Honkimäki

Olisiko pieni viestintätoimisto sittenkin yrityksellesi houkuttelevampi kumppanivaihtoehto? Varaa tästä maksuton juttutuokio.

Posted in