Helsingin Sanomat ilmoitti luopuvansa “klikkiotsikoista”. Minä en. Koska jos otsikko ei saa lukijaa klikkaamaan, sitä ei pitäisi julkaista lainkaan.
Paljastan sinulle tässä tekstissä klikkiotsikoinnin mestareiden opit yli 20 vuoden kokemuksestani. Saat lopusta maksuttoman tarkastuslistan otsikointiasi varten ilman yhteystietojen jättämistä.
Voit halutessasi myös testata otsikkoa kanssani. Lupaan antaa suoraa palautetta.
Uutisen klikkotsikko pelastaa koko uutisen: Kaksi tärkeintä oppiani otsikoinnin mestareilta
Uuden Suomen päätoimittaja Markku Huusko soitti minulle aina 10 minuutin jälkeen, jos otsikko ei vetänyt. “Ei toimi. Vaihda heti.”, hän totesi kylmästi.
Toinen oppi tuli Iisalmen Sanomista, Simo Rothilta.
Simo: “Montako merkkiä mahtuu otsikkoon?”
Minä: “28”
Simo mietti hetken – ja sanoi otsikon.
Millainen se klikkiotsikko oli? Oivaltava. Koukutti. Piti lupauksensa.
Olen kouluttanut jo yli 300 toimittajaa uutisten otsikointiin. Kirjoittanut ja sparrannut tuhansia otsikoita mediaan, kampanjoihin, kriiseihin ja lanseerauksiin.
Yksi asia on aina pitänyt paikkansa: Jokainen otsikko on klikkiotsikko.
Paitsi ne, joita kukaan ei klikkaa.
Helsingin Sanomat ilmoitti luopuvansa klikkiotsikoista. Mutta mitä he todella ymmärsivät niistä?
HS:n päätoimittaja Erja Yläjärvi kirjoitti toukokuussa 2025 kolmunissaan, että lehti luopuu “klikkiotsikoista”.
Mediapuheessa se tarkoittaa usein mysteerejä ilman substanssia:
“Et usko, mitä tapahtui seuraavaksi…”
“Legendaarinen paikka sulkee ovensa” – ilman että kerrotaan, mikä paikka.
Yläjärvi on oikeassa siinä, että näitä on lipsunut myös HS:n sivuille.
Mutta hän on vielä enemmän oikeassa tässä:
“Hyvä otsikko herättää kiinnostuksen, tunteen tai jännitteen. Se antaa lukijalle lupauksen, mitä jutusta saa.”
Juuri näin.
Otsikon tehtävä on saada sinut lukemaan. Ei huutamalla. Ei huijaamalla. Vaan lunastamalla lupaus, jonka se antaa.
Huonon otsikon 3 kuolemansyntiä
Tässä kohtaa viestintäyritykset ja asiantuntijat mokaavat. 3 kuolemansyntiä, joita näen viestinnässä jatkuvasti:
- Tiedotteen otsikointi ei lupaa mitään konkreettista
Esimerkki: ”Yritys X panostaa kasvuun” – No aijaa! Niin panostaa kaikki muutkin yritykset.
- SoMe-postaus, jonka ensimmäinen lause on vaikeaselkoista höttöä
Esimerkki: ”XR-investointimme strategiassa tutkailemme likvidejä pääomavirtoja” – Ahah? Miksi minun pitäisi pysähtyä tällaisen mongerruksen kohdalle, kun SoMe-feed on täynnä kiinnostavampiakin asioita?
- Pelätään rohkeaa otsikkoa ja se tappaa koko otsikon
Esimerkki: ”Voisiko tämä olla neutraalimpi? Entä jos joku suuttuu meille?” – Julkaisun jännittäminen on ehdottomasti vain hyvän ja klikattavan otsikon merkki!
Entä jos joku vihdoin huomaa?
Ota oppia mestareilta – Hyvän otsikoinnin tarkastuslista
Toimittajat ovat otsikoinnin mestareita. He ovat oppineet sen kovan kautta: jos otsikko ei toimi, juttu jää lukematta.
Sama pitäisi päteä meihin muihin. Tiedotteessa, kampanjassa tai somessa otsikko on yhtä tärkeä – ellei tärkeämpi.
Viestijällä ei ole toimituksen brändiä nostamassa sisältöä.
Tässä mestareiden tarkastuslista hyvään klikkiotsikkoon:
☑ Herättää kiinnostuksen (ei peittele ydintä)
☑ Lupaa jotakin konkreettista
☑ Pitää lupauksensa
☑ Ei kuulosta tekohauskalta tai liioittele
☑ Saa sinut miettimään: uskallanko julkaista tämän?
Kuinka monta sinun klikkiotsikollasi meni oikein? (Poimi alla oleva kuva itsellesi talteen)

Testataan sinun klikkiotsikko yhdessä – nyt!
Lähetä minulle yksi otsikkosi, jota mietit parhaillaan tai jonka juuri julkaisit sähköpostiosoitteeseeni jarkko@viestintavahvistin.fi tai LinkedIn-kanavani yksityisviestillä eli DM:llä.
Minä sanon suoraan, toimiiko se vai ei. Ja miten sen saa paremmaksi.
Ei lomakkeita, vaan suoraa vuoropuhelua.
Yksi otsikko. Yksi vastaus. 20 vuoden kokemuksella.
Jos sinua tai työyhteisöäsi kiinnostaa tarkemmin tulla otsikoinnin mestareiksi, niin tule etätutustumiskahveille ja suunnitellaan yhdessä teille toimiva otsikointityöpaja. Klikkaa itsesi kahveille tästä.
LUE MYÖS: Miten kirjoitetaan hyvä tiedote? 100% ilmainen pohja ja ohjeet kirjoittamiseen
LUE MYÖS: Mitä on ansaittu media? 5 tärkeää faktaa yli 20 vuoden toimituskokemuksella
Hyödynnä yli 20 vuoden hiljainen tieto ja liity 100% maksuttomaan ViestintäAkatemiaan!
Saat käyttöösi parhaan sisäpiiritiedon viestinnän ja median tärkeimmistä saloista, jotka jaan vain ViestintäAkatemian jäsenille.
Esimerkiksi sen, miten kaivat esiin etsimäsi toimittajan puhelinnumeron silloinkin, kun se ei tahdo onnistua millään.
ViestintäAkatemia auttaa sinua välttämään kaikki paskat jutut. Jaan kaikki parhaat uutispöytien oppini ja esimerkkejä onnistuneista mediailmiöistä turhia pihtailematta.
Hyödynnä jo satojen muidenkin viestijöiden lukema sisäpiiritieto ja liity ViestintäAkatemiaan jättämällä sähköpostiosoitteesi alla olevaan laatikkoon.