Saavutettavuus somessa: Tässä 6+1 vinkkiä, miten saavutat jopa miljoona potentialista uutta asiakasta

Saavutettavuus somessa voi tuoda sinulle jopa miljoona potentiaalista asiakasta lisää. Saavutettavuudesta puhutaan nyt paljon eikä turhaan, koska saavutettavuudella edistetään kestävää kehitystä ja tasa-arvoa. Muistatko huomioida saavutettavuuden myös yrityksen sosiaalisen median julkaisuissa?

Saavutettavuus on verkkopalveluiden ja -sisältöjen suunnittelua ja toteutusta siten, että mahdollisimman moni erilainen ihminen pystyy niitä käyttämään mahdollisimman monessa erilaisessa tilanteessa.

Erilaisten elinikäisten vammojen lisäksi saavutettavuudella siis huomioidaan myös hetkelliset ongelmat kuten meluisa ympäristö tai kipsattu käsi.

Digipalvelulaki velvoittaa tietynlaisia organisaatioita tekemään saavutettavia sisältöjä. Jos organisaatiosi kuuluu digipalvelulain piiriin, lain pitkä koura ylettää myös sosiaalisen median puolelle. Organisaation somesisältöjen pitäisi siis myös olla saavutettavia.

Emme kuulu digipalvelulain piiriin – miksi vaivautua?

Saavutettavuuden huomioimisesta ei ole haittaa muillekaan. Päinvastoin.

Tekemällä somesisällöistä saavutettavia yrityksen on mahdollista tavoittaa enemmän potentiaalisia asiakkaita, kun markkinointiviesti on luettavissa rajoitteista huolimatta.

Tiesitkö, että

Myös nämä ihmiset käyttävät somea. Näiden lukujen mukaan melko moni ihminen jää markkinointiviestisi ulkopuolelle, jos saavutettavuutta ei ole otettu huomioon.

Tuskinpa yhtäkään somemarkkinointikampanjaa on tarkoituksella tehty sellaiseksi, että punavihersokeat henkilöt on haluttu jättää kohderyhmien ulkopuolelle.

Saavutettavuus somessa alkaa pienistä teoista

Miten saavutettavuus sitten otetaan huomioon sosiaalisessa mediassa? Saavutettavuus on moniulotteista ja siihen annetut ohjeistukset voivat olla osin tulkinnanvaraisia.

Käytännössä julkaisuntekijän täytyy pohtia sisällöt vastaanottajan näkökulmasta. Mitä selkeämpi sisältö on sekä visuaalisesti että kirjoitusasultaan, sitä useamman ihmisen se tavoittaa.

Voit aloittaa pienistä teoista ja siirtyä vähitellen isompiin. Pienilläkin teoilla on jo iso merkitys, kun halutaan saada viesti perille mahdollisimman monelle.

Näillä pienillä teoilla pääset alkuun:

  • Kirjoita moniosaiset aihetunnisteet isolla alkukirjaimella. On paljon helpompi lukea #NukkuminenOnParasta kuin #kotonatehdäänmitähuvittaa ilman näkövammaakin.
  • Älä korvaa sanoja emojeilla. Tekstin ymmärrettävyys kärsii, jos lauseen keskellä onkin kaveri-sanan sijaan apina-emoji.
  • Laita kuville alt-tekstit. Alt-teksti eli vaihtoehtoinen teksti kertoo sokeille ruudunlukuohjelmaa käyttäville, mitä kuvassa on. Myös sokeat ihmiset käyttävät Instagramia ja Facebookia ja siksi alt-teksti on tärkeä. Alt-tekstin pääsee lisäämään Facebookissa ja Instagramissa kuvan asetuksista.
  • Tarkista värien kontrastit. Jos kuvassa on esimerkiksi tekstiä, varmista, että teksti erottuu taustasta. Viestisi tavoittaa enemmän väkeä, jos viestin näkeminen ei ole kiinni täydellisestä värinäöstä tai näytön asennosta suhteessa valonlähteeseen. Hyvä värikontrasti taustalle ja tekstille on 4,5:1. Voit testata erilaisten väriyhdistelmien kontrasteja esim. WebAim-sivustolla. Punaista ja vihreää ei kannata käyttää liikaa yhdessä, koska punavihersokeus on yleisin värisokeuden muoto Suomessa.

Jos pienet teot on jo hallussa ja haluat siirtyä vähän isompiin tekoihin, voit jatkaa näillä:

  • Tekstitä puhetta sisältävät videot. Huomaavaiset henkilöt ottavat julkisissa kulkuneuvoissa kanssamatkustajat huomioon, eivätkä huudata videoitaan muiden iloksi. Tekstitysten avulla viestisi ei mene ohi, vaikkei äänet olisikaan päällä. Tekstittäminen on hieman aikaa vievää, mutta sitäkin arvokkaampaa työtä.
  • Kirjoita selkeää kieltä. Jätä erikoissanat pois ja pysy asiassa. Huom! Selkeä kieli ja selkokieli ovat kaksi eri asiaa. Selkeä kieli on hyvää yleiskieltä. Selkokieli on erittäin yksinkertaistettua tekstiä ja sitä tarvitsevat henkilöt, joilla on vaikeuksia ymmärtää yleiskieltä.

Valjasta tekoäly avuksi

Jos tekstittäminen tuntuu liian aikaa vievältä hommalta, hyödynnä tekoälyä. Erityisesti englanninkielisten materiaalien kuten videoiden tekstittäminen helpottuu, kun käyttää automaattisista tekstitystä.

Sokealla luottamuksella ei kuitenkaan kannata mennä. Tekoäly ei aina ymmärrä suomalaisella murteella höystettyä englantia, joten tarkista tekstit aina itse ennen julkaisua välttyäksesi noloilta tilanteilta.

Esimerkiksi content-sana on saattanut salakavalasti muuttua condom-sanaksi, mikä antaakin viestille aivan uuden merkityksen…

SEO ja saavutettavuus ne yhteen sopii…

Markkinoinnin ja viestinnän tavoitteena on saada viesti perille mahdollisimman monelle ihmiselle. Tekemällä markkinointi- ja viestintämateriaalista mahdollisimman saavutettavia, viestisi saavuttaa enemmän ihmisiä.

Saavutettavuuden huomioiminen ja muistaminen voi olla alkuun hankalaa somejulkaisuja tehdessä. On kuitenkin tärkeää aloittaa jostain asiasta ja kehittää taitojaan pikkuhiljaa.

Vähitellen saavutettavuuden huomiointi tulee luonnostaan. Silloin saavutettavuus tulee mieleen jo julkaisun suunnitteluvaiheessa, mikä on huomattavasti helpompaa kuin julkaisun jälkikäteen muokkaaminen.

Saavutettavuus somessa – Tee siis nämä:

  • Kirjoita aihetunnisteet isolla alkukirjaimella
  • Käytä emojeja harkitusti
  • Lisää alt-tekstit kuviin
  • Käytä riittäviä kontrasteja
  • Tekstitä puhetta sisältävät videot
  • Kirjoita selkeästi

Psst! Saavutettavuuden huomioiminen on muuten herkkua hakukoneille! Lyö kaksi kärpästä yhdellä iskulla ja edistä sivujesi hakukoneoptimointia tekemällä sisällöistä saavutettavia.

Jos haluat tietää enemmän, miten saavutettavuus somessa oikein tehdään, tässä julkaisu aiheesta: https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051910475

Voit myös ottaa suoraan yhteyttä, niin jutellaan lisää siitä, miten somepostauksesi saavuttaa entistä suuremman joukon haluamiasi ihmisiä.

Ps. Haluatko tietää, millä mallilla teidän digitaalinen markkinointi ja viestintänne on? Varaa ilmainen puolen tunnin konsultaatio sivun alalaidasta, niin katsotaan mitä voisimme tehdä. Lupaamme ainakin yhden rahanarvoisen vinkin ilmaiseksi.

Kirjoita kommentti