Hyvä referenssi on kultaakin kalliimpi – Tässä 3 syytä, miksi niihin kannattaa panostaa
Hyvä referenssi tarkoittaa asiakastasi, joka on valmis julkisesti ja omalla nimellään suosittelemaan liiketoimintaasi vaikka parhaalle ystävälleen. Hän on niin varma, että teet, kuten lupaat.
Mutta miksi referenssejä kannattaa olla verkkosivuilla? Tässä kolme tärkeintä syytä:
- 93% asiakkaista luottaa kaverinsa sanaan ostopäätöstä tehdessä. Vain 5% luottaa myyjään.
- Hyvin tehty referenssi kertoo potentiaaliselle asiakkaalle, onko tuote tai palvelu juuri sinulle sopiva
- Referenssi on edullista myyntiä ja ja mainontaa ja erittäin monikäyttöinen esimerkiksi kaikissa tarjouksissasi, joita teet. Se poistaa ostamisen pelkoja.
Kuuntele podcastistamme lisää, miksi hyvä referenssi on yksi myynnin ja asiakaskokemuksen tärkeimmistä työkaluista.
Mitä referenssi ei ole?
Hyvä referenssi ei ole logoseinä. Yrityksen logo ei kerro asiakkaallesi mitään siitä, miten toimit ja mitä olet tehnyt. Eli se ei kerro, onko sama palvelu sinulle sopiva.
Hyvä referenssi ei myöskään ole kertaus asiakasyrityksen historiasta, omistajarakenteesta ja liiketoiminnasta. Referenssin pitää kertoa siitä, mitä hyötyä asiakas on palvelustasi saanut.
Hyvä referenssi ei myöskään ole mikään keskinäisen kehumisen kerho tyyliin ”Meillä oli niin kivaa ja kaikki meni mallikkaasti”. Konkreettiset teot ovat sitä, mitä jokainen meistä haluaa.
Myyjän sana ei paina – mutta entä maksaneen asiakkaan?
Me kaikki olemme luontaisesti vähän skeptisiä, jos meille yritetään myydä liian aggressiivisesti. Siksi esimerkiksi kesken kiireiden soittava teleoperaattorin puhelinmyyjä on varmasti yksi vihatuimmista ammateista.
Kammomme myyntiä kohtaan voi kääntyä myös meitä vastaan. Jos emme halua tai jaksa kuunnella myyjää, meiltä voi jäädä aidosti ongelmiamme ratkovat palvelut hankkimatta.
Tähän referenssi eli suosittelu toimii erinomaisen hyvin – jos se on tehty oikein.
Mitä hyvässä referenssissä pitää olla?
Hyvä referenssi kertoo sinulle, mitä hyötyä palvelusta tai tuotteesta on asiakkaalle ollut. Siis aidosta asiasta. Siinä ei tarvitse mennä liikesalaisuuksiin. Riittää, kun kerrotaan, mitä ongelmaa on lähdetty ratkomaan ja mitkä ovat tulokset.
Esimerkiksi:
”Saimme yrityksen X:n palvelujen ansiosta työkalun, jolla liikevaihtomme kasvoi 20% viime vuonna.”
”Ilman tätä palvelua emme voisi tehdä haluamaamme digiloikkaa.”
”Yritys X on löytänyt meille toimivia ja edullisia sovelluksia, joita emme olisi itse osanneet edes etsiä.”
Referenssissä on hyvä myös mainita, missä yritys olisi, jos tuotetta tai palvelua ei olisi. Esimerkiksi:
”Ilman X:ää emme voisi tehdä näin laajoja tarjouksia.
Mallin selkeästä referenssistä voi lukea vaikka täältä.
Haluatko kuulla lisää ajatuksia referensseistä ja asiakaskokemuksen tärkeydestä? Teimme Markkinointimaestron Kyösti Iivosen kanssa aiheesta podcastin, joka on jatkoa aiemmalle jaksollemme.
Onko teidän yrityksellänne tarvetta referenssien päivitykselle? Luu lisää linkistä, kuinka Viestintävahvistimen tekemä referenssi on sinulle strateginen työkalu, joka maksaa itsensä nopeasti takaisin.
Kuuntele aiempi aiheeseen liittyvä podcast täältä.