Hygieniaviestintä luo ihmisille turvallisuuden tunteen

Hygieniaviestintä luo turvallisuuden tunnetta.

Hygieniaviestintä on myös ihmisten opastamista vastuullisuuteen, Jenni Parpala sanoo Viestinnän Vierihoitoa -Podcastissa (kuuntele tästä). “Meidän yrittäjien on miettitävä näitä asioita aiempaa paremmin, jos aiomme pärjätä tulevaisuudessa.”

 

Kiffelin yrittäjä, siivousmanageri ja Suomen nuorten yrittäjien puheenjohtaja Jenni Parpala uskoo, että hygieniaturvallisuus ja siitä viestiminen on tulevaisuuden yritysten kilpailuetu.

Hygieniaturvallisuus on tullut jäädäkseen, vaikka korona-aika helpottaa jossain vaiheessa. Yritykset ja kuluttajat pohtivat entistä tarkemmin, minkälaisissa paikoissa esimerkiksi yritysten eri tilaisuuksia järjestetään tulevaisuudessa.

Jos viet porukkasi kähmälandiaan ja sieltä lähtee koronalinko pyörimään, tuli pikkaisen kalliit bileet.

Pelon tunteesta ei päästä eroon vielä aikoihin, Parpala sanoo Viestinnän Vierihoitoa -Podcastissa, jota pääset kuuntelemaan tästä.

Hygieniaviestintä on kesätapahtumien vastuulla

Parpala uskoo, että Suomessa vietetään juhlia ja festivaaleja kesällä 2021. Hän kuitenkin toivoo, että tapahtumat ottavat hygieniaturvallisuuden tosissaan ja viestivät siitä. 

Järjestäjien pitäisi miettiä, miten ihmiset saadaan osallistumaan hygieniaturvallisuuden parantamiseen. Viestinnällä on siinä tärkeä rooli.

Turvallisuuden tunne syntyy Parpalan mielestä vain, jos koko organisaatio esiintyjiä myöten osallistuu hygieniatalkoisiin.

Kukaan ei halua päästä uutisiin sillä, että on hypännyt yleisöön ja aiheuttanut koronalingon.

Vastuullisuus on yritysten kilpailuetu

Yrittäjien ja tapahtumajärjestäjien on keskityttävä vastuullisuuteen aiempaa enemmän, jos ne haluavat pärjätä tulevaisuudessa. Parpala ei usko, että entiseen on paluuta.

Samalla hän on huolissaan ihmisten kyllästymisestä koronarajoitteisiin. Esimerkiksi käsidesiä ei käytetä enää yhtä säntillisesti kuin vuosi sitten.

Hän toivoo, että valtiovalta myös antaisi kiitosta siitä, että esimerkiksi uutena vuonna ei tullut pahempaa koronapiikkiä. Hygieniaviestintä voi luoda parhaimmillaan myös toivoa.

Yrityksille hän antaa kolme vinkkiä hygieniaturvallisuuden parantamiseen.

  1. Kerro, mitä toimenpiteitä olette tehneet hygienian eteen.
  2. Yleisiin vessoihin kannattaa hommata käsipaperia. Pyyherulla voi olla hygieninen, mutta se voi tuntua äklöltä monille.
  3. Rakenna kunnollinen käsidesiterminaali heti sisäänkäynnin jälkeen. Se viestii siitä, että tulijalta odotetaan vastuullista toimintaa hygienian turvaamiseksi.

Kuuntele Viestinnän Vierihoitoa -Podcastista lisää Jenni Parpalan ajatuksia muun muassa hänen omasta heräämisestä vastuullisuuteen ja siitä, kuinka hänen yrityksessään testataan uusia hygieniatuotteita.

Käy myös seuraamassa ajankohtaisia kirjoituksia hygieniasta Siivousmanagerin sivuilta.

Jos kaipaat apua muun muassa hygieniaturvallisuudesta viestimiseen, tästä voisi olla sinulle apua.

jarkko-alasti

Alaston viestijä

Riisun viestinnän ilmiöt ja rakenteet päälle liimatusta kuorrutuksesta ja jargonista. Selvää suomen kieltä ja tarvittaessa rautalankaa, yksinkertaisesti.

Kirjoita kommentti