Markkinoinnin kivijalka

Joko laitetaan stoppi markkinointirahan tuhlaamiselle teidänkin firmassa?

 
kivijalka

Tuottavan ja tehokkaan markkinoinnin tekeminen onnistuu ainoastaan sen jälkeen, kun pohjatyöt on tehty huolella. Ennen ensimmäistäkään mainosta, somepostausta tai myyntipuhelua täytyy tietää ketä halutaan tavoittaa, mitä halutaan sanoa, miksi halutaan sanoa ja miten halutaan sanoa.

Vaan kun nuo on kirkastettu, kun Kivijalka on valettu jämäkäksi, markkinoinnista tuleekin helppoa ja hauskaa, strategista ja etenkin tuottavaa. Eiköhän siis tehdä teidänkin markkinoinnistanne sellaista – me autamme!

Markkinointirahat sinne, missä ne tuottavat parhaiten

 

Viestintästrategia tuntuu joltakin kovin isolta, hienolta, ehkä jopa pelottavalta termiltä. Kaikessa yksinkertaisuudessaan kyse on siitä, että viestinnästä tulee järjestelmällistä tekemistä. Kriittinen osa-alue, joka auttaa yritystä saavuttamaan taloudelliset tavoitteensa.
Jääköön tuo sana nyt kuitenkin sivuun, sillä me puhumme mieluummin markkinoinnin Kivijalasta. Se antaa suuntaviivat kaikelle markkinoinnin tekemiselle. Kun Kivijalka on kunnossa, markkinointiraha ohjautuu sinne, missä se tuottaa parhaan tuloksen.
Tuloksena saatte siis enemmän samalla rahalla tai saman vähemmällä rahalla. Kumman linjan valitsettekaan, plussa ilmestyy suoraan viivan alle.
ylös
bullseye

Ota etumatkaa valinnoilla, joita kilpailijasi eivät uskalla tehdä

Ollaanpa kuitenkin rehellisiä. Markkinoinnin Kivijalan rakentaminen ei käy käden käänteessä eikä oman toimen ohessa. Siihen täytyy panostaa kunnolla, koska prosessin aikana täytyy tehdä ehkä kipeitäkin valintoja. Ja niiden valintojen takana täytyy pystyä seisomaan vuosi, kaksi, viisikin.
Tätä tuskaa ehkä helpottaa tieto siitä, että vaikeuden takia moni yritys jättää valinnat tekemättä. Ne seilaavat ilman suuntaa ja tuhlaavat rahaa. Samalla merellä huolellisesti navigoiva firma saa mittavan kilpailuedun.
Työ on siis iso, mutta onneksi siihen löytyy laadukasta apua. Sen tarjoaa kehittämämme Kivijalka™-palvelu, joka tiivistää markkinointinne ytimen lähtien tavoitteista aina käytännön tekemisen ohjeisiin saakka. Tämän prosessin myötä ainakin teillä markkinoinnin suunnattomuus jää vihdoin taakse.

Markkinoinnin paras tietolähde jää useimmiten hyödyntämättä: asiakkaasi

Kuten mikä tahansa pohjatyö, tämäkin projekti alkaa nykytilan selvittämisellä. Mutta sen sijaan, että kysyisimme ensimmäisenä teiltä – kuten strategiaprojekteissa yleensä tehdään – me kysymmekin teidän asiakkailtanne.
Asiakkaan näkökulma unohtuu strategiatyössä lähes aina, vaikka ilman sitä homma pohjaa pelkälle arvailulle. Kaikki teidän rahanne tulevat asiakkailta, joten tietenkin heidät täytyy päästä ääneen.
Ensisijaisesti haemme asiakkailta näkemystä teistä yrityksenä, palveluiden sopivuudesta ja toiveista niin laadun kuin sisällönkin suhteen. Heiltä saamme myös ajatuksia siihen, missä ja millaista markkinointia he mieluiten vastaanottaisivat.
Etsimme tietenkin näkökulmia markkinoinnin linjaamiseen, mutta usein näistä haastatteluista löytyy kultajyviä käytännön asiakastyön ja prosessien kehittämiseen.
Asiakasnäkökulman hakeminen varmistaa sen, että Kivijalan rakentaminen lähtee todellisesta tilanteesta, ei haavekuvasta.
haastattelu
megafoni

Suunnitelma siirtyy käytäntöön vain silloin, kun henkilöstö pääsee myös mukaan

Asiakkaiden lisäksi kysymme tilannetta ja näkemyksiä myös työntekijöiltänne. Etenkin heiltä, jotka kohtaavat teidän asiakkaitanne työssään.
Työntekijöiltä saadaan vielä yksi tärkeä näkökulma , mutta heidän mukaan ottaminen auttaa ratkaisevasti strategian viemisessä käytäntöön. Kun työntekijä pääsee edes hieman osalliseksi projektiin, hän on valmiimpi ottamaan vastaan projektin lopputulokset.
Kivijalka™-palvelun kaikkein tärkein tavoite on saada yhdessä luotu strategia oikeasti käyttöön ja se onnistuu vain silloin, että koko henkilöstö ymmärtää mitä ollaan tekemässä.

Ytimeen pääseminen vaatii kipeitäkin valintoja

Asiakkaiden ja työntekijöiden jälkeen te pääsette vihdoin ääneen. Ja nyt onkin heti niiden valintojen aika. 
Valitseminen tarkoittaa, että iso osa mahdollisia suuntia täytyy rajata pois. Se sattuu, mutta se on nyt vain pakko tehdä.
Teidän täytyy valita mitä tavoitellaan, sillä kaikkeen ei voi tähdätä kerralla. Teidän täytyy myös valita millainen yritys haluatte olla ja ketä palvella. 
Markkinoinnin kannalta juuri asiakkaiden valinta on keskeistä. Niin moni organisaatio yrittää olla kaikkea kaikille. Tuloksena he ovat mitä sattuu kenelle sattuu, eli asiakas päättää itse mielikuvansa.
Valintoja täytyy tehdä, jotta pystytään luomaan linjat markkinoinnille. Silloin aletaan houkutella oikeilla mielikuvilla juuri niitä asiakkaita, joita halutaan. 
chart
dataisa

Markkinoinnin tekeminen helpottuu koko yrityksessänne – myös sinulla

Kun tiedetään mitä, missä ja miten viestitään, kaikesta markkinoinnista tulee helpompaa. Eurojen lisäksi puhutaan siis ajasta, hiestä ja jopa kyyneleistä. Kaikkia tarvitaan jatkossa vähemmän.
Tämän projektin myötä saatte markkinointiin pääviestien lisäksi sana- ja fraasilistat, joista on helppo poimia sanottavaa mihin tahansa tilanteeseen.
Silloin kuka tahansa pystyy kirjoittamaan yrityksen Facebook-tilille julkaisun vartissa aiemman neljän tunnin sijaan. Ja julkaisusta tulee vieläpä sekä yrityksen linjan mukainen että hyvä!
Myös ulkopuolisen kumppanin käyttäminen helpottuu, kun asioita ei tarvitse käydä jokaisen projektin alussa erikseen läpi.

Lopputuotteena työkaluja käytäntöön viemiseen, koska vain se merkitsee

Markkinoinnin Kivijalka rakennetaan käytäntöä varten. Pyrimme siis varmistamaan, että talo lähtee oikeasti myös rakentumaan sen päälle ja markkinoinnin kirkastaminen johtaa myös taloudellisiin tuloksiin.
Siksi projekti lopputuotteena saatte päälinjojen sekä valmiiden markkinointitekstien lisäksi työkaluja Kivijalan ajatusten viemiseksi henkilöstölle sekä puolen vuoden yksityiskohtaisen viestintäsuunnitelman.
Halutessanne pakettiin voidaan liittää myös Piiskuri-palvelu, jonka aikana patistamme teitä oikeasti toteuttamaan asioita. Ahkeralle organisaatiolle Piiskuri-palvelu on ilmainen!
raketti
logodesign-1076200_1280

Me ohjaamme, te teette päätökset

Kun puhutaan yrityksen ydinviestistä, kaikki päälleliimattu kaunistelu on tuomittu epäonnistumaan. Me emme siis tule sanelemaan miltä teidän pitäisi näyttää ja kuulostaa.
Koko projekti pyörii teidän oman tiiminne ympärillä. Meidän tehtävämme on viedä kokonaisuutta eteenpäin kysymällä oikeita kysymyksiä ja sanoittamalla teidän ajatuksenne. 
Lisäämme soppaan myös kokemuksemme lukuisista vastaavista projekteista ja oman viestinnän ja markkinoinnin ammattitaitomme.
Ja mikä tärkeintä, lyömme pöytään prosessin, jota seuraamalla markkinointinne kirkastuu kahdessa kuukaudessa siihen kuntoon, että siltä voi oikeasti alkaa odottaa tuloksia. Kaikkineen teidän aikaanne kuluu tähän noin puoli päivää viikossa. Yhteensä siis neljä päivää.

Näin Kivijalka™ etenee

1. viikko

Käynnistystapaaminen verkon välityksellä, noin 1 tunti

  • Tutustutaan molemmin puolin tiimiin
  • Käydään läpi teidän strategianne ja lähtötunnelmanne projektiin
  • Sovitaan haastateltavat asiakkaat, 3–5 kpl
  • Sovitaan mitkä ryhmät henkilöstöstä osallistuvat verkkokyselyyn

2. viikko

Asiakashaastattelut, henkilöstökyselyt ja niiden tulokset

  • Me toteutamme sovittujen asiakkaiden haastattelut
  • Lähetämme sovituille henkilöstöryhmille verkkokyselylinkin
  • Koostamme haastattelujen ja kyselyiden tulokset tulokset

3. viikko

Työpaja teidän tiloissanne, 4 tuntia

  • Puhutaan tavoitteista ja tavoista, siis minne halutaan päästä ja miten
  • Puhutaan arvoista, millainen yritys te haluatte olla ja miten toimia
  • Puhutaan missiosta, mikä on teidän tehtävänne alalla ja yhteiskunnassa
  • Puhutaan mielikuvista, mitä asiakkaiden ja koko ympäröivän yhteiskunnan pitäisi ajatella teidän tekemisestä, tavoitteista ja arvoista
  • Hyödynnetään keskusteluissa sekä asiakashaastatteluja että henkilöstökyselyjä
  • Työpajan päätteeksi tehdään projektin tarkistus: ollaanko samalla sivulla ja voidaanko edetä suunnitelman mukaan

4. viikko

Arvot, visio, missio ja tarina

  • Me kirjoitamme arvot, vision, mission ja tarinan auki ymmärrettävään muotoon
  • Nämä käydään läpi sähköpostin ja verkkotapaamisen avulla (1 tunti)

5. viikko

Työpaja teidän tiloissanne, 4 tuntia

  • Puhutaan asiakkaista, millaisia yrityksiä tai ihmisiä halutaan palvella ja miten nämä toiveasiakkaat tavoitetaan markkinoinnilla
  • Puhutaan tuotteista ja palveluista, mitä haluatte ensisijaisesti tarjota asiakkaille ja miten niistä viestitään
  • Hyödynnetään keskusteluissa sekä asiakashaastatteluja että henkilöstökyselyjä

6. viikko

Kohderyhmät, hyödyt ja asiakaslupaus

  • Kirjoitamme auki kohderyhmäkuvaukset, asiakashyödyt ja asiakaslupaukset
  • Nämä käydään läpi sähköpostin ja verkkotapaamisen avulla (1 tunti)

7. viikko

Työpaja teidän tiloissanne, 4 tuntia

  • Puhutaan viestinnän kärjistä, minkä asioiden ympärille markkinointi keskittyy
  • Puhutaan kanavista, missä tavoitetaan oikeat asiakkaat ja mitkä kanavat soveltuvat parhaiten teidän tekemiseenne
  • Puhutaan mittaamisesta, miten markkinoinnin tekemistä ja tuloksia seurataan
  • Puhutaan käytännöstä, millainen olisi unelmatilanne markkinoinnin tekemisessä ja mitä tehdään käytännössä seuraavien kuuden kuukauden aikana
  • Hyödynnetään keskusteluissa sekä asiakashaastatteluja että henkilöstökyselyjä

8. viikko

Valmis Kivjalka™

  • Työstämme valmiiksi ja toimitamme teille kaikki projektin hedelmät:
    • Sellaisenaan markkinoinnissa hyödynnettävät tekstit:
      • Arvot
      • Missio
      • Visio
      • Tarina
    • Viestintästrategia
    • Puolen vuoden toteutussuunnitelma vuosikelloineen
    • Sana- ja fraasilistan koko henkilöstön käyttöön
    • Tulostettavat huoneentaulut eri henkilöstöryhmille – esimerkiksi myyjille ja asiakaspalvelijoille – viestintästrategian ydinkohdista
    • PowerPoint-presentaation, jonka avulla tulokset esitellään henkilöstölle
    • Avainsana-analyysi käytettäväksi sisältöjen tuottamiseen

Kivijalka™ Teholla kirkkautta tekemiseen tuplavauhdilla

Olemme hioneet prosessiamme huolella ja kaikki vaiheet ovat kriittisiä hyvän lopputuloksen saamiseksi. Jos kahdeksan viikkoa tuntuu kuitenkin liian pitkältä, pienellä lisärahalla projektia voidaan kyllä nopeuttaa. 
Kivijalka™ Teho -paketissa käydään läpi täsmälleen samat vaiheet, mutta tuplatahdilla. Siis Työpajat pidetään maanantaina ja siihen liittyvät sisällöt ovat valmiina kommentointia ja läpikäyntiä varten keskiviikkona. Viimeistään perjantaina viikon agenda on paketoitu ja voidaan siirtyä seuraavaan.
Näin lopputulokset ovat valmiina toteutukseen neljässä viikossa ja teidän aikaanne kuluu noin yksi työpäivä viikossa.

Markkinointi tuottavaksi vuosiksi eteenpäin Ilta-Sanomien takasivun hinnalla

Kivijalka™ tekee markkinoinnistanne järjestelmällistä ja linjakasta vuosiksi eteenpäin Ilta-Sanomien takasivun hinnalla (hinta 11/2022). 
Tuloksena pystytte tekemään tehokkaampaa markkinointia pienemmillä investoinneilla. Kivijalka™-projektiin sijoitettu kertyy takaisin kassaan hyvinkin nopeasti – tyypillisesti jo alle puolessa vuodessa.
Tarjousta sinun ei tarvitse kysellä, vaan hinnat ovat selkeät:

Kivijalka™

7870 €

Kivijalka™ Teho

9870 €

Laskutamme kokonaisuuden kolmessa tasaerässä siten, että ensimmäinen erä tulee olla maksettuna ennen ensimmäistä verkkotapaamistamme.

Takuu: kirkastetaan viesti vaikka väkisin

Meillä ei ole pienintäkään epäilystä etteikö prosessimme tuota teillekin markkinointiin tarvitaavan selkeyden ja selvät jatkoaskeleet. Jos kuitenkin jostakin syystä näin ei tapahtuisi, palvelumme sisältää myös takuun.
Projektin kahdeksannella viikolla lähetämme kaikille tiiminne jäsenille kyselyn projektin tuloksista. Kysymme vain yhden kysymyksen, joka kuuluu näin: ”Onko tämä projekti kirkastanut markkinointinne viestit ja käytännön toteutuksen suuntaviivat niin, että jatkossa tekeminen on selkeää ja helppoa?”
Jos vastaatte kyllä, olemme onnistuneet. Jos vastaus on ei, palaamme sorvin ääreen ja työstämme omalla ajallamme asiat siihen kuntoon, että kirkkaus löytyy. Tämä voi vaatia pientä lisäpanosta teiltä, mutta lisälaskua emme tästä lähetä.
uutinen

BONUS: Maksuton Piiskuri-palvelu potkii tekemään

Kivijalka™-projekti tuottaa selkeyden markkinoinnin toteuttamiseen. Yksi selkeimmistä lopptuloksista on puolen vuoden toteutussuunnitelma markkinointiin. Enää tarvitaan se toteutus. 
Ja siihenhän se monesti tyssää. Uusien asioiden tekeminen tuntuu aina aluksi hankalalta ja siksi niiden tekemistä on helppo työntää jonnekin määrittelemättömään tulevaisuuteen. Maksuton ja täysin vapaaehtoinen Piiskuri-palvelumme pakottaa sinut ja tiimisi motivoitumaan.
Markkinoinnin toteutussuunnitelmaan on kirjattu kullekin viikolle tietyt markkinointitoimet. Näiden toteuttamisen perään Piiskuri kyselee aina perjantaisin. Eikä vain kysele, vaan myös hyödyntää omia mediaseurantatyökalujaan varmistaakseen tilanteen.
Jos tiiminne ja sinä olette ahkeroineet ja suunnitelmaan merkitty on myös toteutunut, Piiskuri ei tosiaan veloita mitään. Jos taas hommia on jäänyt tekemättä, Piiskuri lähettää laskun heti puhelun jälkeen. Laskun suuruus on aina 500 € + alv 24 %.
Piiskuri-palvelun hinta on siis 0 € tai 500 € viikossa. Hinta on täysin teistä itsestänne kiinni.

Kalenteri täytyy nopeasti – toimi heti, jotta saadaan teidänkin Kivijalan valu käyntiin!

Mikäli markkinoinnin Kivijalan valaminen tekisi hyvää teidänkin yrityksellenne, ota yhteyttä saman tien. Emme pysty ottamaan näitä projekteja työn alle kerrallaan kuin yhden, joten ei kannata jäädä miettimään enempää.
Tartu luuriin ja soittele tai laita sähköpostia, niin sovitaan alustava keskustelu. Sen aikana sovimme aikataulut ja toimintatavat, jotta päästään aloittamaan Kivijalan rakennus.