Viestintävahvistimen palvelut sopivat Valmennus Gongin yrittäjä Petra Kärkisen mielestä kaikille pk-yrittäjille, jotka haluavat vauhdittaa liiketoimintaa asiakaslähtöisellä viestinnällä.
Konkreettisia työkaluja ja valmennusta myynnin kasvattamiseen tarjoavan Valmennus Gongin yrittäjä Petra Kärkinen ei etsinyt yritykselleen viestintäapua, mutta kohtalo johdatti hänet Viestintävahvistimen yrittäjän Jarkko Ambrusinin luo.
Petra selaili LinkedIniä ja törmäsi Jarkon julkaisuun, jossa Jarkko kaipasi mielipiteitä Alaston viestintä -konseptista. Jarkon julkaisussa oli houkutteleva syötti: vastaajien kesken arvotaan tunnin viestinnän sparraushetki. Yhteistyö alkoi tästä voitosta.
Petra tiesi, että jossain kohtaa hän tarvitsee ulkopuolista apua Valmennus Gongin viestinnän vahvistamiseksi. Yhteistyökumppanin etsiminen oli kuitenkin vain “sitten joskus” -listalla.
Ostopäätös viestintäavusta aikaistui, kun Jarkko onnistui sparraushetken aikana vakuuttamaan Petran huomioillaan Valmennus Gongin verkkosivujen sen hetkisistä ongelmista.
Huomiot kävivät yksi yhteen Petran omiin huolenaiheisiin, ja Jarkko voitti suorapuheisuudellaan Petran puolelleen.
Jos Jarkko olisi ehdottanut jotain klassista tai pliisua, niin tarjous olisi jäänyt hyväksymättä.
“Jarkko on onnistunut hiomaan blogitekstit euroja tuottavaan suuntaan”
Ennen Jarkon apua Petran viestintään liittyvät työt olivat jääneet viime tippaan tai jopa kokonaan tekemättä, koska yrittäjänä hän on ollut asiakastöissä kiinni.
Arvostan pienenä toimijana oman ajan säästämistä, eikä Jarkkoa tarvinnut hirveästi perehdyttää ja ohjeistaa vaan kaikki hahmottui selkeästi.
Ensimmäisenä Jarkko pisti Valmennus Gongin blogin uusiksi: tekstien rakennetta kirkastettiin ja aiheet sekä tyyli muutettiin resonoivammiksi.
Valmennus Gongin asiakas on nyt kaiken kirjoittamisen keskiössä ja tämän selkeyttäminen on tuottanut lisäarvoa sekä apua tekstien kirjoittamiseen. Jotkut Valmennus Gongin asiakkaat ovat jopa kertoneet blogien olleen ratkaiseva tekijä ostopäätöksessä.
Jarkon jeesillä blogitekstit ovat todennetusti tuoneet runsaasti euroja suoraan yrityksen kassaan.
Blogien lisäksi Valmennus Gongin sivuille kirjoitettiin yhdessä asiakastarinoita, jotka ovat olleet hyvää sisältöä myös Valmennus Gongin sosiaalisen mediaan. Tehtyjä töitä tuodaan näin julki ja palautteen kysely on osa Valmennus Gongin jälkimarkkinointia.
“Yksinyrittäjänä on supertärkeää saada palautteet näkyville muillekin. Jälkikäteen saatu palaute luo kasvua uudelle ja on osa palvelumuotoilua.“
Myös palvelukuvaukset pääsivät Jarkon käsittelyyn.
Asiakkaan on helpompi ostaa, kun hän tietää, millaisiin ongelmiin mikäkin palvelu auttaa. Yrittäjän omaakin aikaa säästyy, kun asiakkaan voi vain linkata kohdillaan oleviin palvelukuvauksiin.
Kun pidemmät tekstit oli saatu kohdilleen, Petra antoi Viestintävahvistimen Jarkolle ja Linnealle työn alle vielä verkkosivujen ja -kaupan ulkoasut sekä somekampanjan. Projekti piti sisällään myös uuden logon suunnittelun ja teettämisen Viestintävahvistimen kumppaniverkoston kautta.
Ulkoasu- ja someprojektiin ei olisi päädytty, jos Jarkolta ei löytyisi riittävää rohkeutta tehdä jotain vähän erilaista ja erottuvaa Petran hyväksynnällä.
Muutokset ovat olleet suuri kokonaisuus, mutta kaikki on tuntunut Petrasta vaivattomalta luotettavan kumppanin kanssa.
Kun on sama palveluntarjoaja, joka tietää jo yrityksen taustan, viesti on helpompi rakentaa. Ei tarvinnut tehdä kaikkea itse ja tiesi silti, että homma toimii.
“Ihan kuin kaverin kanssa tekisi töitä”
Kommunikaatio Petran ja Jarkon välillä on toiminut alusta alkaen. Jarkko antoi heti kättelyssä aidon ja rehellisen kuvan itsestään eikä ketunhäntää näkynyt kainalossa.
Ei ole mitään mistä ei voisi keskustella ja kaikesta keskustellaan avoimesti.
Jarkon suoruus on joskus ärsyttänyt Petraa. Ärsyyntyminen on kuitenkin johtunut aina siitä, että Jarkolla on taito osua juuri siihen hoitamattomaan tehtävään, jonka olisi pitänyt olla prioriteettilistalla korkeammalla.
Mulkkuihminen Jarkko ei tarkoituksella ole, vaan hän pyrkii potkimaan asiakasta eteenpäin, jotta hommat saadaan hoidettua asiakkaan hyväksi.
Jarkon tapa huolehtia asiakkaistaan saakin Petralta kiitosta.
“Jarkolle asiakas ei ole vain numero muiden joukossa, vaan hän huolehtii asiakassuhteistaan.”
Jarkko on ollut luotettava yhteistyökumppani, eikä Petran ole koskaan tarvinnut soitella perään tai epäillä aikataulujen pitävyyttä.
Arvostan, että asiat etenevät luotettavasti. Jos jotain on sovittu, niin se on myös hoidettu.
Kaupan kasvua ja hermoromahduksilta välttymistä
Jos Petra ei olisi lähtenyt yhteistyöhön Jarkon kanssa syksyllä 2020, Petra ei usko kevään 2021 kaupan olleen niin vilkas kuin mitä se oli.
Uusia asiakkaita tuli paljon, ja uskon, että kaikki viestinnälliset toimenpiteet eri kanavissa ovat auttaneet siinä.
Moni asia olisi jäänyt pahasti kesken ilman Jarkon apua, joten oli todellinen onnenpotku, että Petran ja Jarkon tiet ristesivät. Petra ei usko, että olisi itse ymmärtänyt etsiä ulkopuolista apua hommien hoitoon, vaan olisi koittanut pärjätä itse työurakan alla.
Olisihan siinä säästänyt euroja tekemällä kaiken itse, mutta Petra epäilee vahvasti, että silloin olisi ollut hermoromahduksen ainekset käsissä.
Saahan viestintää tehdä itse, mutta jokaisella yrittäjällä kannattaisi olla vähintään pieni kuuri, jossa käydään läpi, miten viestintää kannattaa tehdä.
Petran mielestä Jarkon palvelut sopivat erityisesti pk-yrityksille, koska Jarkolle pääsee suoraan kertomaan omat viestinnälliset tarpeet ja Jarkko ottaa niistä heti kopin.
Asiakkaan ihon alle pääseminen on Jarkon vahvuus. Hän on omalla persoonallaan mukana hommassa.
Valmennus Gongille toteutetut kokonaisuudet:
- Palvelukuvausten viilaus ja uudelleenkirjoitus.
- G.-verkkokaupan ja Valmennus Gongin verkkosivujen visuaalisen ilmeen kirkastaminen.
- Uuden logon tekeminen.
- Verkkokaupan lanseerauskampanjan suunnittelu, ideointi ja toteutus.