Kun digi ja analytiikka ahdistavat 
Pelastan teidänkin medianne

Tuntuuko sinusta siltä, että muutoksissanne on aluksi hyvä draivi, mutta sen jälkeen innostuminen laantuu? Koetko, että työn tulokset vaihtelevat liikaa riippuen siitä, kuka työtä tekee? Ahdistaako sinua puhe digitalisaatiosta, vaikka liikevaihdostanne valtaosa tulee edelleen printistä? Koetko, että et tiedä, mitä mittareita sinun pitäisi seurata?

Minulla on sinulle uutinen. Nämä kokemukset ovat medioissa erittäin yleisiä.

Eräs päätoimittaja totesi minulle, että ”Voi kun saisin toimitukseni edes julkaisemaan jutut reaaliaikaisesti verkossa, kun ne ovat valmiita.”

Työskenneltyäni kymmenien lehtien kanssa olen havainnut, että mielekkäämmän, tehokkaamman ja tuloksekkaamman työn esteenä on kolme asiaa:

1. 

Systeemin
puute

2. 

Tavoitteiden epämääräisyys

3. 

Datasta johdetun analyysin puute

Nämä puutteet johtavat siihen, että lehdissä eletään kädestä suuhun, ihmiset eivät tiedä mitä heiltä odotetaan ja käsittelemätön data hukkaa monta mahdollisuutta ymmärtää sitä, mitä asiakas haluaa.

Ryhdytään toimeen ja pelastetaan suomalainen media!

Mediatalot käyvät ammentamassa kilpaa oppia Norjasta ja Ruotsista. Naapureidemme tuloksia ihaillaan ja pohditaan, kuinka niitä voisi jalostaa omiin toimintoihin.

Minulla on sinulle toinen uutinen. Toimenpiteet eivät ole mitään rakettitiedettä. Ne nivoutuvat kolmeen asiaan:

  1. Asiakkaalta kerätyn datan hyödyntämiseen.
  2. Selkeiden valintojen tekemiseen.
  3. Keskittymällä olennaiseen.

Olen kehittänyt vuosien saatossa lehtiin ratkaisuja, joilla olemme yhdessä parantaneet prosesseja, luoneet selkeitä mittareita ja keskittyneet olennaiseen.

Tulokset ovat olleet huimia: digitilausten määrä on kasvanut toimialan keskiarvoa nopeammin, printtilehden laatu on parantunut, ja ennen kaikkea, ihmisten motivaatio ja tunne merkityksellisestä työstä on parantunut

 

 

analysis-5000776_1280
target-4257497_1280

Esimerkki pienen itsenäisen median toimituksen muutosprojektin sisällöstä

  • Alkukartoitus ja siitä johdetut 5 tärkeintä kehityskohdetta.
  • 3 puolen päivän työpajaa kehityskohteiden ratkaisemiseksi.
  • Toimituksen tavoitteiden rakentaminen yhdessä johdon kanssa.
  • Verkon julkaisukalenterin rakentaminen.
  • Dataan perustuva sisällöntuotanto.
  • 4 palaverin malli toimituksen työn johtamisen tueksi.
  • Hinta: 5870 € +alv 24%.

Projekteista saadut konkreettiset hyödyt

Hukkatyön karsiminen

  • Taiton virtaviivaistaminen.
  • Turhien työvaiheiden karsiminen.
  • Päällekkäisen työn poistaminen.

Analytiikka osaksi arkea

  • Tavoitteiden mukainen sisällöntuotanto.
  • Digitilausten kasvaminen.
  • Sisällön terävöityminen.

Keskitytään olennaiseen

  • Tehdään sitä, mistä saadaan tuloksia.
  • Selkeä suunnitelmallisuus.
  • Parempi ajanhallinta — hyvinvoiva tiimi.

Kymmenissä medioissa hyväksi havaitut työkalut ovat tuoneet toimialan keskiarvon paremmat kasvuluvut varsinkin digitaalisessa sisällöntuotannossa.

Klikkaa tästä, jos haluat näkemystä prosessienne parantamiseen, apua digiloikkaan ja tukea tavoitteiden asettamiseen. Jos ehdottamistani parannuksista ei ole hyötyä, sinun ei tarvitse maksaa niistä mitään.